fredag 16 mars 2012

Fragile


Ett paket från Australien väntade när jag kom hem. Beställde en extra omgång vantspridare att ha som reserv. Nåt kan hända, vill inte stå där mitt i sommaren och inte kunna segla pga lång leveranstid. Mailade beställning till Chris Dixon på CST för två veckor sedan. Dom lindade profilen i förra veckan och skickade den i onsdags från Sydney. DHL levererade idag, två dagar senare. Det är besvärligt med DHL leveranser eftersom dom normalt inte lämnar ut paket om det inte finns någon person på plats som tar emot. Har tidigare lämnat en fullmakt till DHL att allt som kommer kan ställas innanför staketet bredvid soptunnorna (ännu har sopgubbarna inte tagit fel). Fyra spridare med exakta längder, bara att trä på mastens spridartappar, ändbeslagen flyttas enkelt över.


Priserna i AU$ är samma som för 4 år sedan då jag köpte delarna till riggen, men den australiska dollarn har gått upp 30%. Dessutom var jag inte kvalificerad för 20% rabatt den här gången. Inte gratis alltså, ca 2 300 SEK per spridare inklusive moms och frakt. Bara frakten kostade 2 000 SEK. Erfarenheten från förra gången jag köpte från CST är att flygfrakt totalt sett blir billigare, man slipper dom speditörkostnader som följer med sjöfrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar