onsdag 28 mars 2012

Utanför eller innanför men iallafall ovanför

Placering av skotskenan: Erik B håller på utanför, men det finns argument för båda placeringarna. Undrar var det här slutar?
Placering av vantfästet: Den andra delen av förra blogginlägget handlade om infästningen av toppvantet till masten. Skickade ett mail till Jimmy H och bad om synpunkter: Ska toppvantet placeras över förstagsinfästningen? Här är hans svar:
Hej Anders,
Jag tycker det låter helrätt! Jag har viss erfarenhet i ämnet då jag bytte mast på min Mamba 311. Den nya masten hade infästningen för toppvanten under förstagsinfästningen (vilket inte orginalmasten hade) trots att jag specificerat att jag inte skulle ha häckstag på masten då jag skulle ha en fat-head stor. Backstag hade jag som trimfunktion för att få upp förstagsspänningen och dessa fäste in i ca 15 högre upp. Den här masten fungerade inte alls, när trycket i focken ökade så blev masten rakare. I sjögång var detta mycket obehagligt då masten pumpade ”åt fel håll”. Lösningen var att flytta upp toppvanten i backstagens fästen och flytta upp backstagen ytterligare. Det blev stor skillnad, masten ville inte längre invertera och nu kunde jag med hjälp av hårt storskot och backstag plana ut storen samtidigt som jag fick upp förstagsspänningen. Masten hade inga tendenser till att böja i sidled.

På AIRBENDER som också är designad för att inte ha häckstag eller backstag så fäster också toppvanten in över förstaget, samma sak gäller för min B&R 38.
//JIMMY J
Glasklart alltså, det blir ovanför!
En tanke slår mig. De första Hansson 31:orna, som byggdes på Erik Hanssons tid i början på 2000-talet hade tunnare mastprofiler. Alla hade masten på däck och toppvant fästade under förstaget. Flera av dom masterna inverterade (böjdes bakåt) och kollapsade. Både Selden och Benns leverade master och båda säljer sedan dess enbart styvare mastprofiler till Hansson 31. Det kan ju vara så att mastinvertering berodde på positionen för vantinfästningen?
Dags för ett epoxi/kolfiber/vakumprojekt (förstärka masten) alltså.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar