fredag 23 mars 2012

Om du ändå ska byta mast

Varför inte byta till kolfibermast? Behålla bom och spinnakerbom men byt till lättare mast? Vad kostar det? Jag köpte en byggsats från CST composites. Maströret kom i tre delar, som jag limmade ihop mha innerhylsor. Byggde toppbeslag och spridarfästen själv. Bommen byggde jag också av ett kolfiberrör med egen konstruktion av halshorn och skothornsbeslagen. Allt detta finns dokumenterat i tidigare inlägg i den här bloggen.
Vad kostade kalaset? För fyra år sen kostade 1 AU$, dvs australisk dollar 5,30 kr. Hela kalaset med alla kolfiberrör (mast, bom spinnakerbom, spridare), frakt och moms kostade ca 70 tusen (inkl moms), beslag köpta av Selden plus lite smått och gott kostade ca 30 tusen, till det kommer rulle till förseglet och stående riggen. Vad skulle det kosta idag att köpa allt från CST composites? I deras prislistor står samma priser i AU$, men kursen har gått upp 30%!
I samma takt som AU$ har blivit dyrare, så har US$ blivit billigare. För ett tag sedan hittade jag ett företag i USA, som säljer kolfibermaster i lösvikt. Kostar ganska lite mer i SEK än vad jag betalade för fyra år sen. Fick en offert från GMT häromdagen, $ 7 600 plus frakt plus moms plus tull (6,5%). Fördelen är att det är ett helt rör, 15 meter långt. Man slipper hela osäkerhetsmomentet med att masten måsta bli spikrak. Hur får man hem ett sånt rör från USA? Olösbart trodde jag. Men det går, tillräckligt många stora båtar levereras från Rhode Island till Sverige, maströret får åka med på en av dom. Väl hemma så monterar man alla beslag, det mesta köper man från Selden (jag har en del Seldengrejer liggande). Röret väger tom lite mindre än min mast, eftersom man slipper instickshylsorna i skarvarna. Med vakuumteknik förstärker man röret utvändigt där förstag och vantinfästningar ska sitta.
Om man byter masten, så kan man behålla sånt som finns i däcksnivå, dvs bom och spinnakerbom! Måla dom svarta så ser det fräsigt ut. Som hittat alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar