lördag 26 december 2020

Reparera ett Cumulusroder, del 1

I oktober fick jag frågan om jag kunde reparera ett Cumulusroder. Det var riktigt trasigt, roderhalvorna hade separerat under vattenlinjen och båda halvorna hade böjsprickor. Alternativet till reparation var nytt roder från Albinhallen för 16 tusen.

Jovisst, lägg rodret på tork inomhus och kom med det i december.

Cumulus introducerades 1978, mitt under den våldsamma plastbåtsexplosionen, Ur-Cumulus var med på Gotland Runt samma år. Det var en tid då alla chansade vilt och vi provade oss fram. Gotland Runt båten hade en mycket tunn mast. Med masthaveri som följd. Jag provade båten med ny mast och skrev en recension i nån båttidning senare på sommaren. Jag minns att jag tyckte båten var kursinstabil när jag släppte rodret. Då var det en för mig  ny erfarenhet, idag uppträder väl alla båtar så. 

Jag har googlat Cumulusroder. En tidig version var uppbyggd av gelcoatskal, byggskum och armeringsjärn. Senare mer hållbara roder är gjorda av två glasfiberskal, ihåligt under vattnet med dräneringshål, vattenfyllt i sjön, tomt på land. Det snustorra roder som dök upp i december var gjort så. Fyllt upptill med - sannolikt - talk/polyester spackel. Under vattnet var halvorna hoplimmade efter kanterna med samma spackel. Cumulusrodret är tungt.

Insidan rensad

Jag hade kunnat göra det enkelt för mig genom att enbart rensa roderhalvorna - dom var enkla att böja isär - och sen bara limma ihop med nåt vassare lim. Men målet var att rodret skulle ha en NACA0012 profil, vara skumfyllt och ordentligt ihoplaminerat i fram och bakkant. 

För att börja med skumfyllningen. Skummet måste ha slutna porer. Byggskum  duger inte, ett byggskumfyllt roder med öppna porer blir mättat med vatten om det blir läckage nånstans. Sen fryser det sönder nästa vinter. Brandskum, som har slutna porer, fungerar. Det bästa alternativet är epoxyskum. Vidhäftningen till glasfiberskalen blir bättre och skummet har högre hållfasthet. Jag valde Sicomin Epoxiskum 170 inköpt från Epoxiofiber.se i Helsingfors (finns ingen svensk, dansk eller norsk återförsäljare). Dyrt men bra, enbart epoxyskum till rodret kostar 2 tusen.

Jag slipade rent runt skadorna med liten vinkelslip och 115 mm K60 flapdisc, från Biltema förstås. När jag ändå var i farten slipade jag upp laminatet vid nedre roderbeslaget för att kontrollera att det inte fanns sprickor. Det fanns det inte.

Urslipning vid roderbeslag upptill, urslipad spricka nedtill

Jag drog ihop halvorna och fixerade med silvertejp. Satte diamantskiva i vinkelslipen och sågade upp spåret mellan halvorna. Detta för att rodret inte skulle bli onödigt tjockt när det blir klart. Därefter limmade jag ihop rodret i bakkanten med NM 206. Den limningen är mer som en fixering eftersom bakkanten ska lamineras. Fram med bandslipen och slipade ner bakkanten till en spets. Mycket laminat försvinner.

Laminerar ihop bakkanten genom att svepa över 12 cm bred 450 g biaxiell +/- 45 glasfibermatta (finns i West System sortimentet hos Watski.se) och klämma ihop med två brädor. Använder byggplast mellan glas/epoxy och dom rakaste brädorna jag hittade i brädgården.

Ihopklämd bakkant.

Värmelimmade små klotsar på rodret som stopp för att brädorna inte skulle glida ner.

Brädor borta, avformat. 1 mm i bakkant.

Nästa steg blev att laminera över urslipningar vid sprickor och roderbeslag. 9 lager 650 g biaxiell glasfibermatta som läggs 0/90 varvat med +/-45 grader för att få quasiisotropt laminat.  Varje lager bygger 0,6 mm när laminatet trycks hop. Blött laminat + peelply + breather + byggplast + tryckplatta (masonit och furubräda). Tryckte ihop med tvingar

En sida i taget.

Framkanterna lamineras ihop med 2 st 4 cm breda remsor 450 g + /- 45 grader glasfiberremsor.

Precision maskeringstejp ger tillräckligt tryck på laminatet.

Laminerade ihop rodrets underkant för att få tätt, så att epoxyskummet inte skulle rinna ut den vägen. Borrade ett 30 mm hål längst upp i profilens framkant. Volymen är knappt 10 liter, skummet expanderar ca 6 gånger, fyllde på 3 liter för att vara säker. Det rann över ganska länge, morgonen därpå var det halvhårt, riktigt hårt efter ett dygn i 20 grader. Nu var rodret fyllt och båda roderhalvorna ihoplimmade i hela ytan. 

Morgonen därpå, överskott, ca 4 liter, på golvet.

Rodrets SB sida var för platt, BB för konvex. Båda sidorna behövde slipas framtill för att få tunnare nos. Fram med bandslipen och slippapper K60. Kollade mot mallarna, onödigt att slipa för mycket. Efter slipning kommer spackling. Provade först med Biltemas nya lättvikts epoxyspackel på SB sidan. Kostar 299 kr för ett kilo. På BB använder jag NM 206 lättviktsspackel, kostar 345 kr för 1,9 kg. Klart billigare alltså. Och klart bättre, både att jobba med och att slipa. Enda fördelen med Biltemas epoxyspackel är att det finns 15 minuter bort. NM 206 köper jag från Carbix.se, frakten är dyr men jag passar på när jag fyller på mina lager här hemma.

Spacklar först ribbor vid mallarna, detta är Biltemasidan.

Andra spacklingen, använder 60 cm spackel över ribborna.

Spacklat igen påfyllningshålet för epoxyskum.

Lätt epoxyspackel måste härda ordentligt för att bli så sprött att det inte fyller igen slippapper. Men sen blir det desto mer lättslipat. Vänder på rodret.

Den lite för konvexa BB sidan före bandslipning

Nästan all gelcoat borta

In i värmen och spackla ribbor.


Spacklar en remsa vid mallen, klipper en remsa byggplast och lägger över spacklet,
 trycker formen mha mallen.


Bra och alltid rena verktyg, pannå från Biltema. Har skurit ur för roderbeslaget mha multiverktyg med carbidklinga, klingan kostar 480 kr hos TOOLs. Carbidklinga är det enda verktyg som inte slits ner direkt när jag jobbar med glas och kolfiber.

Mitt NM 206 spackel är slut men mer på väg, Biltemaspacklet på SB sidan ska härda några dar till. Dags för lite julledigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar