söndag 19 augusti 2018

Robline Solo Challenge 2018

Skriver det här på väg för motor från Sandhamn till Pianos sommarplats på Ålstäket. 19de augusti och fortfarande sommar, igår var det väldigt mycket sommar. Bastubad efter rejset, 18-19 grader i vattnet. Temperaturmässigt känns det som vilken sommar som helst.

Väderutsikterna för RSC var ganska snälla och verkligheten stämde. Start i 5/6 m/s, SV innebar ca 100 grader TWA. X99 Luffa startade 11 sekunder efter Piano, blev en bra fartjämförelse. Som innebar att Luffa seglade ikapp. Efter Revengegrundet seglade vi mot Alma. 10 grader högre och nu hängde jag av Luffa. Peter Skoglund i Opalen Jenny hade kommit ikapp vid Revengen, gick magnifikt med spinnaker (själv längtade jag efter att sätta jibtop, men det är inget möjligt alternativ när jag seglar solo).

Efter Alma väntade 12 NM kryss till Dämban. Jag hade förberett med weatherrouting i Seapilot. Både GFS och SMHI modellerna. Jag blev både förvånad och glad över att SMHI modellen fanns tillgänglig. I samband med S2S ordnade Seapilot ett avtal med SMHI som innebar att den ingick, men jag trodde att det bara gällde över S2S.

Vindprognosen angav vrid till SSV och ökande vid ett/två tiden. Dvs först SB halsar och sen BB när vridet kommer. Jag seglade precis så, men i euforin över farten och höjden på SB bogen överseglade jag en NM. Tappade 10 min alltså. Ytterligare några båtar överseglade, BBhalsen blev speedkörning 10 grader under maxhöjd. Vågorna hade inte hunnit byggas upp och på en ren kryss hade maxhöjd varit super.

Satte spinnaker efter Dämban. Inga konstigheter alls. Blåste 8-9 m/s och det blev en väldigt lugn plattläns. Nästan hela vägen tillbaka till Revengen. Ca en halvtimme innan rundningen ökade vinden till 10-12 m/s. Handstyrning på länsen var snabbast. När vinden ökade var det nödvändigt. Nedtagningen i god tid innebar en blöt spinnaker.

Halvvind tillbaka till mål i Sandhamn blev bökig, några broachar, i mål 16:07. Weatherrouting angav 15:53, med tanke på överseglingen så stämde den ju riktigt bra.

Slutade 9:a, fick en 35 m dynemaskotlina från Robline. Jimmy Hellberg vann med Airbender. Bara att buga och gratulera! Tack alla som arrangerade RSC, riktigt kul och väldigt roligt att träffa alla Stockholmsseglare jag tidigare enbart känt via FB.

Utflykten till Stockholms skärgård är snart slut. I början av september anträder jag återfärden till Viken. Oxelösund och Arkö Runt blir nästa stopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar