måndag 10 oktober 2016

Fortsatt jobb på Piano

Tog ju upp båten redan för några veckor sedan för att hinna jobba med epoxy innan höstkylan slog till. Hann spackla en del iallafall, nu är det inte längre epoxyväder. +15 grader som lägsta temperatur gäller inte längre, snarare får jag vara glad om det blir högsta dagstemperatur.

Sanningen att säga befinner jag mig - när du läser detta - i varmare trakter, i Medelhavet ombord på Mikael Rykings Class40 Talanta. Seglar med från Cascais (utanför Lissabon) till Valetta på Malta. Talanta ska vara med på Middle Sea Race (från Valetta runt Sicilien och tillbaka), men då med sin kappseglingsbesättning. Till Malta är det transportsegling.

Här kommer lite bilder från det jag hunnit med när det gäller förskeppet på Piano. Vi fick bråttom i våras och hann inte ge det nya förskeppet dom fina linjer jag ville ha. Har huggit ner några träd och rullat in båten på tomten. Fint att ha båten inpå knuten.


Efter ordentlig uppmätning spacklar jag med tandad spackel för att slipningarbetet inte ska bli så tungt.
Spacklat med NM Lättspackel 206, därefter fyllspacklat med Ijmopox.
Experimenterade med olika tandningar på spackeln. Ju smalare och glesare ryggar, desto mindre slipjobb. Epoxyspackel är - hur lättslipat reklamen än påstår - trots allt svårslipat. Första försöket använde jag sågtands profil, ryggarna täckte ungefär halva ytan när jag slipat klart. Blir onödigt jobbigt att slipa.

Fortsatte sen med egen formad spackel med glesa grunda spår. Betydligt lättare att slipa, använder ca 70 cm långklots och 60-papper.

Iden är att slipjobbet ska blir enklare, slutspacklingen blir enkelt kan fylla dikena mellan ryggarna med en bredspackel.

När jag kommer tillbaka från Malta ska jag bygga in förkeppet i nån slags tält så att slutjobbet kan göras enkelt. Kommer att använda Ijmopox spackel som kräver 15 grader. Det finns spackel som kan användas vid lite lägre temperatur, men det är då så tjockt och kan inte spridas ut ordentligt, i princip omöjligt att lägga på så att det blir snyggt. Det var samma erfarenhet som jag gjorde med Watertite epoxyspackel när jag formade Expresskölen 1989.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar