Det här är tredje inlägget om Z31. Man kanske ska skriva historier baklänges i bloggvärlden, så att - när allt är färdigt - avsnitten finns där i precis rätt följd? Men i den här historien kommer dom fortfarande framlänges. Vill du börja från början så har du länken (
här)! Ett litet jubileum förresten - det här är den här bloggens inlägg nummer 400!
Idag på årets mörkaste dag behöver man nog mest uppmuntran och så mycket påminnelse om sommar som möjligt. Dom fem första bilderna togs av Johan Granath vid en sammandragning av tre st Z31:or på Riddarfjärden i juni 2006. Jag har tidigare gett länken till Z-boats broschyr om Z31:an, där finns andra bilder från samma tillfälle. Du hittar broschyren (
här).
Först ut är projektledare/designern själv, dvs Johan Larsvall i sällskap med Allan Förberg, det här var på den tiden Allan hade bloggen skota.se.
|
Allan F och Johan L, för 8½ år sen! |
|
Bilden på Z31:ans däckslayout är värd att presenteras en gång till! Klicka på bilderna så får du dom i fullformat på skärmen! Foto Johan Granath |
|
Allt annat än vit skrovfärg avslöjar obönhörligen skrovojämnheter. Det här ser riktigt slätt ut! Och vit botten avslöjar slem och andra otrevligheter. Foto Johan Granath |
|
Foto Johan Granath |
|
Den främre rutan på ruffen är fast, den runda är öppningsbar. |
Här kommer bilder från odaterade tillfällen.
|
Skena för självslående fock och den fasta rutan på ruffens framkant. Bilden från båtagent. |
|
Lite Open 40 känsla på den här sprayhooden. Kanske vore en bra ide med hardtop när man seglar shorthanded på havet? Luckorna på ruffskotten döljer facken för alla tampar. Facken är öppna uppåt. Bild från båtagent. |
|
En tidig bild på Z31 med väl rengjord botten! Bilden från starten av Östersjömaran, kryss på väg ut från Oxelösund. Okänt år, okänd fotograf. |
Men formarna då? Efter Zboats kollaps blev dom länge liggande i Skara, 2012 fick Johan kontakt med två entusiaster från Tyskland som transporterade formarna till Tuchola i Polen. Hittills har det blivit en ny prototyp, som ännu inte har seglat. Nya formar ska tas fram ur den prototypen och då blir orginalformarna över.
Historien om Z31 fortsätter (
här).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar