söndag 31 augusti 2014

Saltholm Runt och att segla utan storsegel

Saltholm Runt 2014. En grå morgon, med svag vind från O, nordgående ström. Strömprognosen sa ca 1knops motström så vi höll oss borta från högbrospannet. Startade i SRS2 med mättal mellan First31.7 1,17 och X99 med 1,25. Såhär års blir det extra tydligt vilka båtar som tvättat ren botten och köl. Ganska fort kan det växa på nåt som bromsar. Den här gången drabbade det också Piano, vi hade inget bra glid. Av olika skäl blev det inte tid att lyfta, det var tre och en halv vecka sen sist och uppenbart var det för lång tid. Den oranga Nautix bottenfärgen har faktiskt varit en besvikelse!
Halvtonnaren och SRS2 vinnaren Antheor
Första starten har gått. Mattias Allroth med Windy i lovart. Windy blir första båt i mål och vinner SRS1 i överlägsen stil.
First 34.7 First i Gislöv, alla foton tagna av Torgil Falck
Tre båtar gled ifrån oss:  First 34.7 First i Gislöv, halvtonnaren Antheor och X99 Mille. Mest imponerande i starten var First i Gislöv, som med sina stora gennaker bara åkte ifrån oss 100 m i lovart. Antheor hängde på i samma spår med sin topphissade spinnaker. Nere i lä fick också Mille upp farten, stökig vind under bron, styrde i strömvaken bakom en pelare och sögs mer eller mindre fram när vinden kollapsade. Ganska smärtfri passage.

Piano med de tre båtarna framför som får hålla upp för att färgan ska passera, rundning av fyr #16
Hade tur med timingen när en stor blå Seaways färja passerade fältet vid rundningen av fyr #16 (märkligt att Navionics kortet i Raymarine plottern inte anger namnen på farledsfyrarna och bojarna i södra Öresund). Över mot Danska sidan, den här gången rundade vi rätt boj (Dragör Bro som alltså inte heller var namngiven i e7:an, tur man har med Seapilot i paddan).
Nu tredje spinnakerbenet, norröver i rännan i medström. Oförändrade förhållanden med First i Gislöv, Antheor och Mille på rad framför oss. Tar ner spinnakern vid rundning av Flakfort, sträckbog mot Malmö Redd. När Henrik upptäcker att Al-likrännan har släppt från masten.
Den övre likrännan har släppt från masten men sitter tursamt kvar i båda ändar. Motorgång tillbaka mot Limhamn.
Plocka ner storen, starta motorn, fortsätter samma kurs. Fast går lite högre och - visar det sig efteråt - stressar våra konkurrenter framför som inte ser att storen är nere och tror att vi börjar tugga höjd och fart.
Mille passerar först Antheor och sedan First i Gislöv och går i mål först i SRS2. Men blir fyra totalt efter Antheor som vinner med stor marginal före First 31.7 Bad Company och med First i Gislöv på 3dje plats.
Mattias Allroth vinner SRS1 i sin Express och Anders Hansen i Kracer 40  Krackemut tar hem SRS3 och vinner också totalt.

Ett snabbt stopp med korv och öl i solen utanför MSS klubbhus och sen tillbaka norröver. Tack MSS för ett fint race och goda korvar! 36 NM tillbaka till VIken går på knappt 6 timmar med enbart spinnaker. Går väster om Ven, gippar några gånger, regnet tilltar, vinden ökar och vrider emot och vi passerar Helsingborg i regndis och med en broach då och då. En sån där segling man inte skulle göra frivilligt men som känns riktigt bra att ändå ha genomfört. Angör Viken kl åtta i ösregn innan mörkret har fallit, beslår båten, drar över kapell och tar med en dyngsur och riktigt tung spinnaker hem att hänga på tork.

Race nästa helg, nu gäller det att få fram metakrylatlim och att beställa kranbil, lyfta av masten, lyfta båten, limma och sen lyfta tillbaka masten. Det ska bli solsken hela veckan! Fördelen är att botten blir blank och att riggen blir ordentligt inställd igen.

Med ombord på Saltholm Runt var Henrik Edman, Torgil Falck, Hans Kimblad och Fredrik af Ekström.

4 kommentarer:

  1. Finns det skenor i andra material som kanske är lättare att få vidhäftning med?

    SvaraRadera
  2. När ni passerade oss för motor och vi förstod att något hade gått sönder blev vi lite besvikna. Vi hade hoppats på en spännande fight på målrakan från Malmö Redd till Limhamn.
    "Antheor"

    SvaraRadera
  3. Ja - det blev ett antiklimax, men stort Grattis till segern, det var helt enkelt er dag och er segling!
    Al skena är ett utmärkt material till skena om man limmar rätt. Det har jag nu lärt mig den hårda vägen. Bara metakrylatlim duger och spalttjockleken ska vara minst 1 mm så att fogen blir elastisk. Skjuvspänningen mellan skena och mast fördelas då över längre sträcka och maxvärdet minskar.

    SvaraRadera
  4. Det var tråkigt slut på Saltholm Runt Anders.

    SvaraRadera