fredag 15 februari 2013

Februari

Grått och ruggigt väder men ljuset tilltar för varje dag. Nästan två månader sen vintersolståndet - lika ljust som sent i oktober alltså. Februarilov och skidåkning, vattenläckage i badrummet. Upprivna golv, torkaggregaten visslar i huset.
SRS mätbreven strömmar in och ska analyseras, nystar i DH regelns tänk kring VPP och olika relativa mättal beroende på vindstyrka.

Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket om mättal. Seglar ändå. Förra årets ståhej runt mättalet på Piano hotade slå sönder min seglingsglädje. Hoppas slippa det i år. Den saftiga höjningen ska väl få diskussionen att lägga sig lite. Och kanske höja seglingsglädjen hos alla konkurrenter - då har jag iallafall bidragit med något gott. Men min besättning har hotat mig med att det hjälper inte. Sålänge man vinner kommer bryggsnacket att fortsätta. Ska man sluta vinna?

Lite glädje denna gråruggiga fredag ska man ha, så jag har just skickat in anmälan till Bohusracet - en segling vi definitivt inte kommer att vinna. Hade hoppats det skulle bli lite anonymt, men med startnummer 100 är det svårt att inte sticka ut. Typ 68 hade varit bättre. Den båten märker väl ingen? Man ska ange erfarenhet av shorthandedsegling. Noll, absolut ingen erfarenhet alls. Såvida man inte kan räkna den gångna sommarens slörrepa från Skagen till Måseskär med 3 sjösjuka barn och kusin ordentligt nedbäddade under däck och min hustru som mådde tjuvtjockt i sittbrunnen. 16 knop i surfarna och 15 m/s i byarna. I samma seglingsvatten där Bohusracet går, bra med lite lokalkännedom. Man ska ange motto också. Tredje gången gillt kan vara ett bra motto för just Bohusracet. Det är tredje gången Piano är anmäld, den här gången är det mer realistisk att vi verkligen kommer till start än tidigare år. Plus mottot att absolut inte vinna.

Andra planer då? Watski 2Star Kattegatt i andra halvan av augusti, TOR Helsingborg-Gilleleje 2dagars i början av september är också två shorthanded seglingar som finns med i planeringen, 120 NM respektive ca 2x30 NM. Watski 2Star Kattegatt seglas efter DH, då ska Piano segla snabbare än X99 så den seglingen vinner vi garanterat inte. Helsingborg-Gilleleje är mer tveksamt, men vi ska säkert lyckas segla bort oss i strömmen.
Piano står och vilar sig i det skumma ljuset i en industrilokal i Höganäs. Snustorrt och fint.
Dags att åka skidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar