onsdag 26 oktober 2011

Walkin' on my own

Tog av masten, lyfte båten, körde båten till Tjörröd (i Höganäs) och vandrade samma väg med masten (3km).
65 kg plus förstag och Harkenrulle. Nödreparationen av toppskäddans infästning, dvs kolfiberdiagonallindningen syns vid mitt pekfinger. Förstärkte anliggningen mellan skäddans underkant och maströret (vid pekfingret) och vid skruvskallen (i bildens högra underkant) där den försänkta M8 skruven hade börjat tugga sig igenom profilen. Belastningen på skruven är ungefär 3 ton vid max hemtag i akterstaget.
Hissade masten i liftblocket (placerat i mastens tyngdpunkt), silikonfogningen mellan mastkrage och mast gled lätt ur (den tätningen har fungerat mycket bra). Matts klädde av masten. Kopplade centrumlyftet och satte båten på Harbecktrailern. Tvättade av lite smetig beläggning. Till min förvåning fanns det lite havstulpaner. Hade lyft båten efter semestern i augusti och rensat botten inför höstens kappseglingar. Jag har aldrig tidigare varit med om att det kommer havstulpaner i aug/sept. Jag trodde att om man rensar efter att larverna sätter sig i juli, så slipper man åtminstone havstulpaner resten av säsongen?
Lite lagom olagligt bogserade jag båten förbi Höganäs AB och Friskis & Svettis till vinterförvaringen hos Dragan.
Vemodigt? Kanske lite, men nu längtar jag mest efter att åka skidor nedför stora berg. Och allt vinterarbete med båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar