onsdag 30 april 2014

Bosse Franssons Dynamic 35 (8)

Själv sliter jag med bottenfinish, mest bulbens undersida som kräver en extra insats. Bosse fick ordning på bulben till sin Dynamic 35 innan han monterade kölen på båten.

Mail från Bosse är ofta korta och kärnfriska:

" ... Målade tre gånger igår, känns i armen! Undersidan på bulben är Hempels Hard Racing, känns strävare. ... "

Bulbens undersida är rullad med svart Hempel Hard Racing. Vit bottenfärg är läckert, har jag inte haft själv sedan tennfärgernas tid. Men Östersjön är snällare än Västerhavet.
Mailet innan var ännu kortare, bilderna desto fler:

" ... Hej, kanske gör nån hundradels knop... ..."
S-drev med fasttejpad och limmad bit av Divinycell.
Härdat
Spacklat och slipat
Epoxigrund
Mera slipning och polering
Hur ska man göra med gummikanterna? Första åren med Manzanita snedskar jag dom akterut men har numera valt tunnare gummi. Bosses botten är flammig eftersom han lagt på först svart och sen vit epoxigrund för att ha koll på hur mycket han slipar.
 Jag har haft intensiva diskussioner med Bosse om både köl och roder. Köldiskussioner och kölberäkningar har jag redovisat tidigare på den här bloggen. Men när det gäller rodret har Bosse fått råda mest själv. Jag lyckades faktiskt inte få igenom några CFD beräkningar på de roderförslag han kom med. Alla CFD beräkningar ligger för övrigt nere för närvarande. Dom fortsätter jag med när båtarna åter är på land och planeringen för 2015 tar vid!

Såhär beskriver Bosse sitt roder:

" ... Jag har nu ritat ett roder som jag tycker är vackert, brukar funka då.
Profilen högst upp är NACA0012 som övergår ca 600mm ner till 63012. Längden är 1700 och ytan drygt 0,5 kvm. Övre delen är för att minska risk för luftning/stallning. Övre kordalängden är 350 mm, blir nog lite mer då jag ska försöka få bakkanten helt vass.
Rostfri hjärtstock, divinycell och kolfiber. ..."


Halvt roder
Helt roder. Alla Divinycellbitar fastlimmade. Ska in i fräsen och bearbetas till undermått. Kolfiberlaminering, spackling och slutfräsning väntar. 45 mm hjärtstock i höghållfast rostfritt stål.

2 kommentarer:

  1. Behövs det inte lite luft/vatten mellan proppeller och drevet ?
    Har för mig att det inte ska ligga för tätt på grund av ett "smattrande" ljud kan upptså varje gång ett blad ska passera.

    Svenne

    SvaraRadera
  2. Mellanrummet mellan skrov och propeller bör vara minst 50 mm har jag läst någonstans. Avståndet mellan drev och prop är ca 150mm och jag tror inte att det kan vara ett problem.
    Det sitter ett 120 drev på min båt och det var en stor radie i bakkant, nu är det en 2 mm bred rak kant. Förlängd ca 30 mm.110 drevet är bättre utformat och har en betydligt mindre radie i bakkant.
    Fartmässigt är ändringen ytterst marginell eller snarare obefintlig men det blev snyggt.
    Bosse

    SvaraRadera