lördag 26 april 2014

Swazzlebubble

Jan Carlander skickade mig en länk om en båt med ny köl. Det handlar om halvtonnaren Swazzlebubble.

1977 seglades Halfton Cup - dvs VM för halvtonnare - i Sydney. Bruce Farr var konstruktören på modet, hans Farr 920 ritad 1975 var outstanding åren innan men var med sin breda akter också en av orsakerna till att IOR regeln ändrades. Inför väntade lättvindsförhållanden och skvalpsjö i Sydney ritade Bruce Farr en större båt med mycket segel och centerbord. Tre båtar byggdes: Gunboat Rangiri vann, Twentytwosixtynine kom trea och Swazzlebubble kom femma.
Swazzlebubble tränar inför Halfton Cup 1977
När jag googlar på "Swazzlebubble" så hamnar jag i Sydney Hobart race 1998, det var extremt hårt väder med vindstyrka som max 40 m/s. Swazzlebubble som också var en IOR båt med inre ballast slog runt, blev liggande fem minuter uppochner, en i besättningen satt fast i livlinan och dränktes pga att han inte kom loss. Skepparen dog pga hjärtattack under försöken att reda upp situationen. Den inre ballasten var urplockad innan racet och en mycket omfattande utredning gjordes som konstaterade att båten utan ballast inte hade tillräckligt bra stabilitet för att räta sig själv. Det krävdes en riktigt stor våg för att vände båten rätt.

Men halfton Swazzlebubble  (there are lots of "Swazzlebubbles") hade då för länge sedan hamnat i Europa.


2012 återfanns hon med hål i förstäven på Rhodos. Transporterades till England för renovering. Nere i Europa kappseglar man numera både kvart- och halvton classic Cup. För att få vara med måste båttypen ha varit inmätt som halvtonnare före 1992.
Framme
Hålet i förstäven fixades, skrovet slipades ner, spacklades jämnt och lackades. Helt ny däcksutrustning och som grädde på moset samma fribordsdekor - Koru design - som Gunboat Rangiri.



Men kölen? Reglerna för halfton Classic säger att köl, roder och rigg får ändras. Vad väljer man för köl istället för orginalcenterbordet? Det senaste inom köldesign förstås!
Konkava linjer i kölens underkant, med segelbåtsdrev istället för orginalets raka propelleraxel. Min Expressköl hade samma konkava kölprofil nedtill 1989 - 1991. Expressregeln ändrades inför säsongen 1992 så jag fick spackla igen konkaviteten.
Alla bilder och information om Swazzlebubble har jag hämtat från RB Sailing (här), där finns fler bilder.

Man ska ha i minnet att båten med sitt val av köl är kappseglingsoptimerad under IRC regeln. Alltså inte nödvändigtvis optimerad för maximal fart. Den inre ballasten är urplockad och skrovet är totalt sett lättare än orginalet. Rätande momentet blir - speciellt på en fd centerbordsbåt - högre trots den lättare båten. Enligt halvtonregeln 70/80/90 så seglades båtarna med max besättning på fem, nu seglas samma båtar med 7/8 man. Varje båt seglar med sitt individuella IRC mättal och resultat baseras på korrigerade tider. Halvtonnarna hävdar sig väl under IRC, en av orsakerna är regelns åldersavdrag men diskussionen har startat om att halvtonnare med ny köl inte borde få ha samma åldersavdrag som tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar