Det var en gång en Scampi, ganska sliten som 40 år gamla segelbåtar tenderar att vara om underhållet har varit lite eftersatt. Just den här Scampin visste nog inte i mars 2012 vad som väntade.
Tre tidigare inlägg har handlat om hur Bosse Bergqvist och Tommy Strandberg renoverade kölen, alltifrån uppmätning, mallning, spackling och ytbehandling. Du hittar inläggen genom att klicka på Scampi i högerkolumnen. Nu är köl- och roderrenoveringarna klara, det sista som fixades var kölens undersida, ni vet den där ytan som man hjälpligt slipar av med grovt slippaper och pliktskyldigast drar på lite VC17 minuterna innan båten går i vattnet. Men det var knappast metoden som Bosse och Tommy valde.
Föra året konstaterade dom att båten stod uppåt med nosen när kölen stod på plant underlag. Dvs kölen var grundare i bakkanten än i framkanten. Och det påverkar knappast kryssegenskaperna positivt. En effektiv köl ska tvinga ner spetsvirveln från kölens nederkant så mycket som möjligt, dvs helst ska bakkanten på kölens undersida ligga djupare än framkanten.
Bosse B skickade ett mail med bilder på hur dom fixade kölens undersida. Och om mastheadriggens oväntade möjligheter:
" ...
Hej Anders!
Här kommer de utlovade bilderna från renoveringen av Scampin som nu är
sjösatt.Scampi 649 Fanny mars 2012 |
Föra året konstaterade dom att båten stod uppåt med nosen när kölen stod på plant underlag. Dvs kölen var grundare i bakkanten än i framkanten. Och det påverkar knappast kryssegenskaperna positivt. En effektiv köl ska tvinga ner spetsvirveln från kölens nederkant så mycket som möjligt, dvs helst ska bakkanten på kölens undersida ligga djupare än framkanten.
Bosse B skickade ett mail med bilder på hur dom fixade kölens undersida. Och om mastheadriggens oväntade möjligheter:
" ...
Hej Anders!
Val av kölprofil och spacklingen finns beskriven i tidigare inägg. |
Vi sprutmålade Offshore och våtslipade sedan med Abralon. Undersidan på kölen vägdes in och totalt skiljde det 47 mm mellan djupet i fram- resp bakkant.
Uppmätningen av kölens underkant |
Glasfibertspackel, glasskiva och två domkrafter |
Färdigspacklat |
Under vintern har vi planerat ett och annat vad gäller däckslayout och plockat några idéer från Forslundarna från Runmarö som har 30 års erfarenhet från just Scampi.
Skönt att segla en båttyp på vlken duktiga seglare redan har provat ut
vad som fungerar. Det mest spännande är att masttoppen skall lutas fram ca 2,5
meter på undanvind vilket endast kan göras på gamla hederliga masthead-båtar. Vi
testade lite oroligt vid bryggan igår och vi får nu både fram masten och bra
spänning i förstaget när masten justeras tillbaka. Vi har bytt till en nyare Seldén
mast för att våga oss på detta trolleritrix. Håll tummarna :-).
På torsdag (1 maj) är det traditionsenligt första klubbseglingen och sen är
säsongen igång med drygt 20 klubbseglingar.
/Bosse ... "
" ... Förskeppet slipades på sjösättningsdagen med 2000 och resten av skrovet har nog finish ca 500 och kölen är putsad med 4000. ... "
|
Ska bli spännnde att se framåtlutande mast på den! |
Sen kom ett PS:
" ...
" ...
Vi är mycket nöjda med resultatet. Glömde nämna att första spacklingen
av undersidan gick åt skogen pga dåligt underarbete. Vi drog bort kakan innan den härdat och lade tre timmar på att få bort
all gammal rost tills det var stålrent. Nu sitter spacklet
som järnet så det var ett klokt beslut att göra om. Hade ju inte varit kul
att ha en lös spackelkaka hängandes fritt under Bohusracet
:-).
Målsättningen med att ha den bästa botten (av de som använder
bottenfärg) är kanske uppnådd. ... "
Jag frågade vilken typ av spackel dom använde:
" ...
Vi använde Biltemas glasfiberspackel eftersom det är så tacksamt att jobba med. När spacklet börjar härda och blir till fast form men ändå att härdningen pågår kan man med rakblad skära bort överflöd och minimera slipnigen. Sedan lade vi 5 lager epoxiprimer (Biltema) ovanpå spacklet och slipade slätt innan Offshore och sista putsningen. Förra året körde vi med kombinerat glasfiber- och standardspackel (finspackel) fån Biltema. Byggde upp med glasfiberspacklet och finspacklade med Biltemas finspackel (polyester). Därefter lade vi 7 lager epoxi och efter förra säsongen hade vi inte ett spår av att spacklet spökat. Nu har vi lag på ytterligare fem lager primer på kölen för att vara på säkra sidan. ... "
Jag frågade vilken typ av spackel dom använde:
" ...
Vi använde Biltemas glasfiberspackel eftersom det är så tacksamt att jobba med. När spacklet börjar härda och blir till fast form men ändå att härdningen pågår kan man med rakblad skära bort överflöd och minimera slipnigen. Sedan lade vi 5 lager epoxiprimer (Biltema) ovanpå spacklet och slipade slätt innan Offshore och sista putsningen. Förra året körde vi med kombinerat glasfiber- och standardspackel (finspackel) fån Biltema. Byggde upp med glasfiberspacklet och finspacklade med Biltemas finspackel (polyester). Därefter lade vi 7 lager epoxi och efter förra säsongen hade vi inte ett spår av att spacklet spökat. Nu har vi lag på ytterligare fem lager primer på kölen för att vara på säkra sidan. ... "
Den lär bli vass i sommar. Vilket snyggt jobb!
SvaraRaderaMvh Joakim Axelsson
Grymt fin!!!
SvaraRaderafinns det något knep hur ni slipade Offshore? jag har försökt med vattenslipning men gav snabbt upp då kopparn i färgen satt igen sandpappret och gav märken i färgen.
SvaraRaderaEn Festo Rotex 150, Abralon 180-4000 och en handspruta fungerade utmärkt. Underlaget (epoxy) slipades med samma utrustning och Abralon 180-360 innan vi sprutade Offshore. En oscillerande/roterande maskin, likt Feston, ger ett bättre slutresultatet och den skvätter inte på omgivande båtar vilket en endast roterande maskin gör.
Raderabästa resultatet jag uppnått är med "vanliga" abralon 1000-4000 skivor, slipat för hand och med vatten... Vattnet kyler och sköljer bort koppar partiklar ur slipskivan... Bra fys-pass också :-)
SvaraRadera