söndag 6 april 2014

Bosse Franssons Dynamic 35 (7)

" Hej Anders.

Är tyvärr lite glest mellan mina rapporter men jag jobbar på.

I går klockan åtta rullade vi ut båten. Kölen hade jag förberett genom att epoximåla och bottenmåla på undersidan.
Passade även på att väga den. När jag fräste in svärdet i bulben så tog jag bort lite mer än beräknat så vikten var några kilo mindre än jag tänkt, 1304 kilo är dock ok. Jämför man med en original Dynamic så ska den väga 1350 kilo. Den som satt på min båt vägde 1450 kilo. Min köl ger 41% högre rätande moment jämfört med original och 29% högre än min tidigare köl. Djupgåendet ökar från 1,60 till 2,10 vilket begränsar men jag värderar seglingsegenskaperna högre. Tanken är ju att båten ska funka bra shorthanded.
  "

Klicka på bilderna så blir dom större. Hempl Hard Racing på bulbens undersida, vattenslipad med 400 papper och polerad med 2000 Abralon!

Kranbil, köl och båt. Det drar ihop sig!
Planfräst sula, klart det blir vertikalt!
Fördelen med en djup köl är att man inte slår i huvet när man rör sig i verkstan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar