torsdag 3 april 2014

En tur till Färjelanda

Färjelanda ligger i sydvästra Dalsland på gränsen till Bohuslän. Några mil från Uddevalla, ta 172:an vid Shellmacken norrut så kommer du dit. Det är vägen jag åkte hösten 2009 när jag pendlade Skåne-Älvenäs för att få iordning på Piano. Igår tog jag morgonbussen från Viken, tåg från Helsingborg, bytte i Göteborg och ett tu tre var jag i Uddevalla. En promenad ner till museet och ån för att se hur där ser ut när inga båtar finns som klättrar på varandra inför starten på Bohusracet. Lugnt förstås, många flanerar och fikar, båtpresseningar på hamnliggare åker av, riktigt fint!
Bohusläns museum den 2ndra April
Allkonstnären Mikael dyker upp, han har varit på nödutryckning till nån kund, rensar undan lite verktyg i skåpbilen så min väska får plats, rensar passagerarsätet på papper och dator och så åker vi till Färjelanda.
Mikaels verkstad. I fordon ingår även segelbåtar!
Vi ska reparera masten till Cheetah 30. En kolmast som havererade i samband med Lysekil Race förra året. Vi försökte hitta en metod att fixa masten provisoriskt redan då, men skadan var för omfattande. Från tillverkaren i Holland hade tidigare kommit ett långt paket, vårt jobb var att kapa till rätt längd, limma ihop den gamla övre delen med den nya nedre mha en innerhylsa som stack in 15 cm i vardera masthalvan. Skarven skulle placeras alldeles över nedre spridaren, min mast är ju skarvad på precis det sättet. Tre bitar är ihopsatta till ett 14,7 m lång mast med skarvarna placerade vid övre och nedre spridarna. Cheetahmasten har bara en skarv vid nedre spridaren.
Vadå - en vägg ivägen?

Undrar om han bara körde in båten eller gjorde hålet först?
I verkstan finns kapmaskiner och bandslip plus alla andra maskiner som kan behövas. Efter några timmars jobb där vi succesivt upptäckte defekter i också den övre delen avbröt vi arbetet. Det skulle inte bli någon mast att segla tvärs över Skagerack med i kuling. Kontaktade tillverkaren och idag på em började dom bygga också en ny övre del. Snabba ryck där alla inblandade är helt fokuserade på att Cheetah 30 ska segla som förr också i sommar.
Slipar den nya delen invändigt för att sen limma in skarvhylsan. Men innan vi kom så långt avbröt vi arbetet. Portabel kapmaskin ner t.h. Mikael i mitten.
Fast egentligen inte riktigt som förr. Faktum är att Mikaels båt har blivit 1% snabbare under vintern. Många båtar utvecklas och blir snabbare pga utvecklingsarbete under seglingssäsongen. Men det blir inte SRSmätta båtar. Dom blir plötsligt snabbare i januari varje år. Äntligen har SRS TK insett potentialen hos Mikaels båt. I sommar kommer hon att fräsa förbi oss ännu tidigare och ännu snabbare på Bohusracet.
Mikael efter att han fått beskedet om det nya mättalet!
Cheetahs hemliga vapen t.v. - röstjärnet med det reglerbara toppvantet som används för att krumma masten istället för att som vi andra använda häckstaget. När armen som lutar snett neråt dras upp med hjälp av en talja i däcket spänns toppvantet mha en hävarmsmekanism.  Toppvantet går ända upp i topp - det behövs för att klara belastningen när stora gennakern är hissad. Költrumman ända upp i däck är kapad och boendekomforten har ökat betydligt.
1350 kg snart på språng. Bidar sin tid bakom pelaren i Mikaels verkstad
Det blev en tidigare hemfärd än beräknat. Genom aprilfagra Dalsland, Bohuslän, Halland och lika fagert Skåne. På lördag kommer två mätningsmän från Råå och ska kontrollmäta Piano. Vi får se om också hon helt plötsligt blir snabbare.
En vacker gammal stationsbyggnad. Byggd 1903 och kulturminnesmärkt 1992. Där finns väntsal men  resebutiken är stängd och det finns inga spår av annan verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar