fredag 4 april 2014

Febern stiger

Ännu inte sjösättning men febern har börjat stiga inför Bohusracet om knappt tre månader. Bosse Bergqvist och Tommy Strandberg har fixat Scampin Fanny ännu mer under vintern. I tidigare inlägg har Bosse beskrivit det jättejobb dom la ner på att spackla upp kölprofilerna förra säsongen. Du hittar inläggen  (här) och (här). Nu handlar det om spegelblanka ytor.

" ...
Nu pågår arbetet med Scampin för fullt och nu är återigen köl, roder och botten renslipat. Det var så kul förra året så varför inte göra det igenJ.
Allt ovan vattenlinjen är omhändertaget med Abralon och dubbla lager vax så det börjar bli en vacker dam i år som dessutom kommer slippa att ”åka runt” med ett peke i fören. Coden0:n är borttagen och har istället ersatts med en 31 kvm stor och lätt genua i Tecnora från Ullmans.

Botten kommer i helgen sprutas och därefter 2000 finish från fören till kölen och akterom den blir det minst 1000-korn på Abralonet.
Akterkanten på kölen har nu ett vasst hörn i nederkant enligt din rekommendation och kölen har fått ytterligare tre lager epoxi och ojämnheterna i kölskarv samt kölens nederdel är spacklade. Nosprofilen på skäddan har bättrats på och när bottenfärgen är lagd (vitJ) så skall Feston få gå varm med i slutändan Abralon 4000 på köl och roder. Ingen båt på kusten, med bottenfärg, skall ha en bättre botten.

Vad gäller vinkeln på undersidan kölen så har jag vägt in den med laser och finner att den lirar ganska väl med flytläget. Vagnen och klossningen av kölen är inte 100 vilket gör att båten ser ut att stegra sig. I vilket fall så kommer vi, när vi står vid kran, att lägga en kraftig tejpad planka med epoxispackel och sänka ner kölens undersida i det och låta det hela härda innan vi skär rent på sidorna. På detta sätt räknar vi med att få en
helt slät undersida med skarpa kanter (akterom breddmax).
 
Bifogar kölmallarna som vi använde förra våren. Den inre svarta profilen är Norlins förslag på en förbättrad standardköl och den blå är vår justering av hans framkant. Från breddmax turade vi in vår profil med Peters och avslutade med ca 5-6 mm akterkant. Kordalängden är 1475 mm.



Upplösnigen ger inte bilden rättvisa. Man kan ana två konturer både fram och bak. Bosses Scampimodifiering är den yttre i framkanten och den inre i bakkanten. Sicka ett meddelande i kommentarsfältet med e-postadress, så vidarebefordrar jag den till Bosse om du vill ha full upplösning. Jag publicerar inte kommentarer med e-postadresser.

Så här ett år senare kan man ha lite funderingar kring vår lite trubbiga framkant men det fungerade bra i fjol så vi rör inte den i år.

Skickar lite bilder (längs arbetets gång) när köl, roder samt botten är färdigslipat. Botten var inte i närheten av den tänkta finishen under fjolåret vilket förhoppningsvis kommer hjälpa till i lättvind ihop med den gigantiska genuanJ.
... "

Innan sprutmålning av botten

Vattenslipad epoxiprimer innan bottenmålning
Sen kommer VC17
 

11 kommentarer:

  1. Funkar Abralon att polera bottenfärgen med? I skeppshandeln som jag frågade sa man att den är avsedd för polering av gelcoat som ju är betydligt hårdare. Bottenfärgen är mjuk och skulle snabbt täppa igen Abralonet och den skulle förlora bettet.

    Carlander

    SvaraRadera
  2. Hej, hur blir vidhäftningen med VC17 om kölen är polerad?

    Jag har handlat bottenfärg där tillverkaren rekommenderar att slipa med 120 korn innan målning. Våtslip med 400 korn till nästan porfritt, avsluta med 1000 och porfritt. Köl och roder poleras.

    En tillverkare som har de anvisningarna tyckte jag verkade seriös.

    Bosse Fransson

    SvaraRadera
  3. Första året acetontvättade jag blank gelcoat innan vi la på VC17 med roller. Som avslutades med polering. Igen grundfärg alls, färgen satt kvar. En överambitiös medhjälpare hjälpte mig att slipa förra våren. Med 120papper så att all gammal VC17 rök. Det blev ett omfattande jobb innan vi fick tillbaka blank botten. Som acetontvättades och rollades med VC17 följt av polering. På hösten tvättar vi med lagom tryck i varmvattenhögtryckstvätten.

    SvaraRadera
  4. Vad polerar ni bottenfärgen med?

    SvaraRadera
  5. Använder ni VC17 M så blir resultatet så bra som underarbetet är, allt polerande efter målning måste vara bortkastat arbete. Om ni däremot målat med VC17 Extra så kan en slipning med 1000-2000 papper säkert göra skillnad då denna är betydligt mer trögflytande med sin dubbelt så stora kopparpåse som ger en avsevärt strävare yta.

    SvaraRadera
  6. Intressant att läsa. Jag har nu VC TAR2 (epoxiprimer för VC17) som håller på med sin efterhärdning, tänkte slipa nästa helg. International svarade mig via mail att man inte ska slipa finare än 400 papper innan man lägger VC17. Mina frågor blir då:

    Är det meningsfullt att slipa epoxiprimern finare än 400? Jag inbillar mig att VC17 "jämnar ut" och att man sen slipar VC17 försiktigt upp till 1000 papper (eller ännu finare). Eller ska jag gno på med 1000/2000 på epoxiprimern och sen göra samma sak på VC17? Kan det vara så att om VC17 behagar lossna under säsong 2014, så är det bara att inför säsong 2015 slipa med 400 papper och åter lägga VC17? Vad ger slätast bottern?

    mvh
    Stefan Fors
    2.

    SvaraRadera
  7. Meddelandet från Patrik syntes inte när jag skrev min fråga. Slutsatsen jag drar är att för att få maximal släthet ska jag slipa epoxiprimern (VC TAR2) med 1000/2000, måla VC17 och sen avsluta med slipning ner till 1000/2000.
    Behöver man avfetta innan VC17 med aceton, eller är det för att tvätta bort slipdam?
    mvh
    Stefan Fors

    SvaraRadera
  8. @Stefan: 2005 köpte jag en Manzanita kvartton i Tranås. Den var målad med tjärepoxi på botten och köl. Jag lyckades aldrig slipa den färgen pga att slippappret hela tiden klibbade igen. Men VCTAR kanske är något annat idag än vad det var då. Jag använder VC17 med mycket koppar, då går det bra att polera precis som Patrik anger.

    SvaraRadera
  9. VC TAR2 innehåller ingen tjära, kanske därför det är 2 med i namnet? Seglarkompisar säger att det är viktigt att VC TAR2 efterhärdar ordentlig, Då ska det inte vara några problem med att papperen klibbar igen. Ska försöka komma ihåg att återkomma hur det blev när jag slipar under nästa helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev lite nervös ang tjära. Har idag via mail fått bekräftat från Akzo Nobel och en technical manager att trots namnet Tar (som jag inte fattade betyder just tjära) så innehåller VC TAR2 ingen tjära.

      Radera
  10. Bosse Bergqvist7 april 2014 kl. 10:51

    Sent igår fick båten bottenfärg och jag kan rekommendera Biltemas lågtrycksspruta (399 kr). Efter två timmars arbete (sex burkar Offshore utspädd 10%) var resultatet förbluffande bra. Var imorse tillbaka vid båten och provslipade (av nyfikenhet) försiktigt med Abralon 2000 (för hand) och det som förvånade mig var att det inte satte igen. Nu skall färgen få sätta sig i en vecka och sen blir det bra att börja med 1000 papper och jag har gott hopp om att det kommer fungera.
    @Stefan. I fredags slipade jag epoxiprimern, som jag lade dagen innan, med torrslip 180 och efter tio igensatta papper utan att det syntes att jag hade slipat så plockade jag fram Abralon 180 respektive 360. Började försiktigt på låga varv och till slut gick Feston på högsta varv utan att Abralonet satte igen och resultatet kan ses på bilden ovan.
    @Carlander. Abralon verkar fungera lika bra på gelcoat som bottenfärg. Det går åt ca 10 hättor (400 kr) att fixa skrovsidorna på en Scampi och åtgången per kvm är likvärdig när man slipar VC Offshore (förra årets lager).
    Vi har fuktat Abralonet ytterst lite och sprutat motsvarande mängd vatten på båten som du gör när du skall stryka din skjorta (om du inte gör det själv så be någon visa dig:)).
    /Bosse

    SvaraRadera