Det handlar fortfarande om en L-köl, dvs bulben spets ligger i kölfenans framkant. Jag använder samma bulb - den som Bosse Fransson har ritat och som han tidigare använt till sin modiferade RJ85:a - kallad RJS - men nu ska använda till Dynamic 35. Bulben var helt enkelt för tung för RJS. Det är en tillplattad bub med längden 1,6 m och vikt knappt 800 kg. Det finns lite fler bilder på den i förra inlägget (bläddra ner).
BF bulben, 1,6 m lång, med bäversvans. 38 cm bred och 25 cm hög. |
Mitt CFD kan särskilja på laminär och turbulent strömning och har hittills inte kommit fram till slutsatsen att det är helt eller delvis laminär strömning vid någon körning.
Kölarna har olika nervinkling och hela tiden samma maxdjup. Det betyder att kölfenans area minskar är nervinklingen ökar - det kanske hade varit bättre att använda begrepper "uppvinklad bulb". I den tidigare analysen var det hela tiden samma fena. Bosse har ju redan tillverkat sin fena och bulb, det enda som för hans del inte är bestämt är nervinklingen.
Kölfenan har 800 mm korda och djup 1600 mm, area 1,28 m2. Bakkanten är kapad till bredden 4 mm och fram och bakkant är parallella. Bosses köl har en trapetsformad planform med kordalängden 900 mm i överkant och 700 mm i underkanten. När bulben är monterad så täcks förstås fenan delvis av bulben. Kölbladets area är alltså justerad så att maxdjupet ska vara konstant 1,725 m. Vid tex 6 graders nervinkling kapades fenan 95 mm i överkanten. Alla beräkningar är gjorda för 4 grader avdrift.
Resultaten visar i princip samma resultat som tidigare, kölens prestanda uttryckt i både L/D och Lift ökar när bulben vinklas ner men den här gången når kölen sin nästan maximala prestanda uttryckt i L/D redan vid 3 grader. Drag är i det närmast konstant för alla vinklar. Sähär blev resultaten:
Bromskraft rakt emot avdriftsriktningen. Tendensen är svagt sjunkande, men variationen i Drag är väldigt liten |
Lift följer samma trend, men ökningen är mindre, Förklaringen till detta är förstås att ökad vinkel motverkas av minskad area på kölfenan. Den ökade nervinklingen innebär att virveln som lämnar kölen kommer närmare kölens maxdjup. Här ökar Lift ca 3% redan vid 3 grader nervinkling, den tidigare beräkningen gav knappt 4% vid 3 grader och ca 8% vid 5 grader. Ökningen i L/D från horisontell bulb till 3 grader är bara något mindre än tidigare.
Den stora skillnaden mot tidigare är minskat Drag. Trots att kölarean vid horisontel bulb här är något större - 1,28 m2 mot tidigare 1,24 m2 - så har Drag minskat 20% från ca 115 N till ca 92 N. Därmed stiger förstås L/D med lika mycket.
Den "optimala" nervinklingen enligt de här beräkningarna är ca 3 grader. 4 grader ska man undvika. I den tidigare undersökningen blev kölen bara bättre och bättre upp till 5 grader (eftersom maxdjupet tilläts öka).
Kölfenorna i de två undersökningarna skiljer i två avseenden. Planformen är olika och dom har olika kölprofil. Den stora skillnaden i resultatet beror huvudsakligen på egenskaperna hos de två kölprofilerna.
Det känns som att dom fyrsiffriga profilerna kommer till heders igen!
Efter det förra inlägget kom två kommentarer med frågor. Silversurfer kom just med frågan om hur nervinklingen verkar om man håller maxdjupet konstant Den frågan är redan besvarad.
Den andra frågan handlade om att den nerviklade bulben ger en lyftraft som - när båten kränger - lite grand motverkar kölens lift.
Det är en bra fråga. Rent intuitivt tycker man att den nervinklade kölen ska lyfta båten. Men faktum är att det är tvärtom. Kölen sugs ner då vattnet börjar strömma under kölen från lä till lovart. Strömningslinjerna går ungefär 45 grader i förhållande till bulbens längsriktning. En hög strömningshastighet ger - enligt Bernoullis princip - undertryck. Det handlar inte om stora krafter, ca 60 N vid 4 drader avdrift. Vid anströmning rakt framifrån och 3 graders nervinkling blir det faktiskt också en sugkraft neråt på ca 8 N, ungefär som en knapp liter vatten i kölsvinet alltså.
Men hur påverkas Drag vid anströmning rakt framifrån? Ingenting alls faktiskt. Vid horisontell bulb och vid 3 graders nervinkling blir Drag 45 N. Som att bära en halv spann vatten - från nåt som väger sådär ett ton. Intuitionen stämmer inte riktigt ibland!
Det er jo fortsat spændende. Er kølgeometrierne fuldstændigt sammenlignelige for vandret bulb mellem 0012 og 63012 ? I så fald ser vi jo intet til drag bucket på 63012. Er ytfinheten tilstrækkelig god til at vi skulle kunne se det ? Iflg. Vacanti http://www.sponbergyachtdesign.com/Keel%20and%20Rudder%20Design.pdf virker det som om vi regner på en situation, som svarer til den højre graf i figur 10.
SvaraRaderaSkal Bosse nu fræse sin profil om (eller lægge materiale på i forkant ?) :-)
SilverSurfer
Jeg er lidt usikker på hvad dette betyder: Vid tex 6 graders nervinkling kapades fenan 95 mm i överkanten.
SvaraRaderaMåske har du bygget din parametriske kølmodel således at bulben er hængslet i forkant. Det ville betyde at du skulle "kappe i overkanten" for at holde konstant dybgående. Det vil give en "kortere køl" og dermed en arealvariation i forhold til hvis bulben var hængslet i agterkant hvor kølbladet bevarer sin geometri og det ikke kræves at der bliver kappet i overkanten.
Vi så jo at selv små arealvariationer giver store forskelle, så jeg undrede om der kanske er et problem her ?
SilverSurfer
Forstår nu at du i dette eksempel regner på en køl med konstant profil - altså ikke trapezformet som Bosses. Men hvordan kan du så sammenligne med de foregående beregninger på Bosses ? - mangler vi ikke at beregne identiske planforme med forskellig section ? Jeg bliver utryg når vi varierer flere parametre på een gang.......
SvaraRaderaSilverSurfer
@SilverSurfer: Bosse har en annan tjockare profil och en annan planform på sin (blivande) köl. Jag valde parallella fram- och bakkanter för att modelleringen då blir betydligt enklare. Min bedömning är dock att det i huvudsak är de olika proflerna som ger skillnaden i Drag. Så småningom kommer en undersökning om planformens inverkan.
SvaraRaderaSå jeg forstår at du har etableret at en nedvinkling af bulben er fordelagtigt både ved Bosses køl og ved den netop testede. Men har du noget grundlag for at sige noget om 4-serie i forhold til 63012 ? - den mindskede drag svarer jo ret nøje til reduktionen i profiltykkelse........
SvaraRaderaHar fortsat en fornemmelse af at vi har for mange variable og for få scenarier, hvor kun een variabel varierer.
SilverSurfer
Nu begriper jag ordet "Piano".
SvaraRaderaFINSTÄMT är ordet.
Denna blogg är hur intressant som helst.
Mer sådant här Anders...?
/pg X-332 CheXet, Skallkroken.