tisdag 18 mars 2014

Bosses Dynamic 35 (6)

Kommer mail från Bosse vartefter arbetet på hans Dynamic 35 fortskrider. Det här kom i fredags:
 
" ...  Borrade kölbultshål i skrovet igår kväll, har min mellanplatta som borrmall, även lätt att rikta den rak med laser jämfört med att försöka rikta en hel köl rak.

Mätte laminattjockleken mellan bottenstockarna och det var 25-28 mm. Jämfört med originalkölen som ska väga 1350 kilo så får jag över 40% högre rätande moment med ungefär samma kölvikt.

Får snart hem den rostfria axel som ska bli hjärtstock, materialet är 14542.

Svärdet är klart nu hoppas jag, kört sista fräsningen i natt. Funderar på att lägga en 120 grams matta över spacklet som slitskydd.
 ... "

Min anmärkning: Mellanplattan ligger mellan kölfenan och skrovet, den är lite fasad för att anliggningsytan mot skrovet ska bli lite bredare (och därmed hållfastheten).

På måndag etermiddag ytterligare ett mail och där bilden säger allt. Men lite text fanns med:

" Hej, 3 graders lutning......:-) Hls Bosse "


Ett litet extra quizz: Vad är det för båt man ser aktern på i bakgrunden?
CADmodellen med 2 graders lutning.

6 kommentarer:

  1. Inte neppe, men det är rätt årtionde!

    SvaraRadera
  2. Tycker att det är för höga fribord för Mälar 22 eller Drake så jag gissar väl på Mälar 25?

    SvaraRadera
  3. Konstruerad på 30-talet, 5 år före Neptunkryssaren. M25 konstruerades 1947.

    SvaraRadera
  4. På väg att ge upp… Det är inte min mor även om hon är född 1933 och det är inte Västerbron som byggdes då. Kan det vara en gammal 6:a?

    SvaraRadera
  5. Ser ut om en Drake.

    SvaraRadera
  6. Utöver Bosses båtar finns det en M30 (häcken syns på bilden) och en Dominant 95 i hans verksad.

    SvaraRadera