Lutar mycket i lätt vind. Bilden från Maringuiden. |
Rullstor, bilden från Seniorseglaren. |
Finns också med Fatheadstor, bilden från epsails |
Bilden från epsails. |
Bulben är riktigt trubbig, bilden från BLUR. |
" ... Följer dina beräkningar med stort intresse och det vore naturligtvis riktigt kul att om du ville räkna lite på mina tankar kring modifiering av min köl.
Här kommer lite fakta om Alltiett:
Segelyta stor+fock: 59kvm
Kölcorda : 61cm
Djup kölblad :160cm
Kölprofil: 63A015
Bulben är helt fel enligt avhandlingen från Chalmers, tryckmin sammanfaller
på bulb och kölblad. Bulben är 150cm lång och 30cm tjock med något som
förmodligen skulle vara en 0020 profil från början.
. ... "
. ... "
Stens Alltiett, knappt en kvadratmeter köl. Pianos köl är ca 40% större! |
" ... I slutet av 2012 hjälpte jag en Norsk Alltiett-35 ägare med att rita om hans bulb. Denna köl har en större och tyngre bulb än vad jag har på min båt men med samma grundfel gällande tryckmin på fena och bulb. Den nya formen byggdes på befintlig bulb i glasfiber, en del bly fick slipas bort i framkant.
Efter modifieringen upplever båtägaren att det är en helt ny båt på kryss. Båtar som han tidigare inte alls hängt med på kryssbogar seglar han idag ifrån. Modifieringen gjorde jag med utgångspunkt ifrån avhandlingen som Chalmeristerna gjorde. Tryckmin på bulben hamnar nära fenans akterkant. Jag har då gått på att tryckmin ligger på 50% på en 65-profil och 60% på en 66-profil, vilket stod i texten ifrån avhandlingen. Cordan på 65014 profilen är 240cm, kortad till 210cm för bäversvans.
... "
Den norska bulben uppifrån. Den inre proflen är orginalbulben, den yttre är den bulb Sten ritade. |
Den norska bulben från sidan. |
Skriv gärna en kommentar om du har information om hur många Alltiett som byggdes, olika rigg- och kölalternativ, varför förskeppet på tre norska båtar byggs om tex. Såvitt jag vet är däcksformen skrotad, men finns skrovformen kvar? Personliga meddelanden kan du också skicka via kommentarsfältet, isåfall publicerar jag dom inte.
Själv ska jag börja räkna på Stens Alltiettköl.
Den norska bulben efter Stens modifering |
Min båt är visserligen ett par fot längre men har ungefär samma skrovbredd, segelyta och kölvikt. Gissningsvis är rätande momentet inte helt olika... (AIE 35 har eventuellt något högre rätande moment tack vare något högre Depl och kanske lite fylligare spantrutor). Över 3 m/s så räcker inte längre kölens vikt till för att hålla krängningen i schakt, utan jag måste ha vikt på kanten. I 6 m/s är full vattenballast + 5 mans besättning på kanten ganska lagom, alltså ca 1150 kg på kanten. Min slutsats är således att om bulben skall skyllas för att "Alltiett 35 inte riktigt har lyckats på kappseglingsbanorna" så skulle det vara pga dess storlek, eller snarare brist på storlek (borde väl vara ungefär dubbelt så tung!), alternativt bör båten ha en besättning på MINST 10 man, som dessutom hajkar hårt på kryssarna.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radera@ JIMMY: Den norska Alltiett:en som Sten ritat ny bulb till har den tyngre (+225 kg) bulben. Farten kom efter att bulbformen ändrats, viktökningen är marginell (lite bly hyvlades bort och påbyggnaden gordes i glasfiber). Min anmärkningen om att bulben var tveksam handlade bara om formen.
SvaraRaderaHej Anders! I September 2001 gjorde Selden krängningsprov samtidigt på min båt och Erik Hanssons Hansson 31:a. RM30 blev 17,0kNm på Hansson 31:an och 22,3kNm på min Alltiett 35:a. Sedan dess har jag sänkt ner kölen ifrån 2,05 till 2,20m djupgående och RM30 borde nu vara högre. På kryss er det inga problem att segla båten med max15 graders lutning upp till 10m/s. Har provat olika köldjup, olika profiler och olika cordalängder. Det blir skillnader men inte så som man kan förvänta sig. Högstanivån ändras nästan inte alls medansvar lägstanivån blir mycket annorlunda beroende på framförallt ytan på kölbladet. Efter att kölen sänktes 15 cm märker jag bara skillnad på det rätande momentet i riktigt hård vind och vid kraftig lutning. Mvh Sten Bergqvist
SvaraRadera