söndag 9 juni 2013

Kullaseglingen 2013

Den 8de juni seglade Piano Kullaseglingen. Seglingen var uppdelad i fyra klasser: SRS 1 (> 1,25), SRS 2 (< 1,25), Texel och Familjeklass. Nio båtar i SRS 1, åtta (varav sju kom till start) i SRS 2, en trimaran i TEXEL och fem båtar i familjeklass.
Start vid HYC's klubbhus och sen direkt mot Svinbådans fyr. Vid starten varierade vinden 270 - 280 grader, kurs till Svinbådan 237 grader. Det blev nästan sträckbog. Vi gjorde ett kort slag utanför Sofiero och sen bar det hela vägen. Utanför Domsten började vinden vrida med och 3 NM innan Svinbådan började vi släppa skoten.
Kryss/sträckbog till Svinbådans fyr. Vi gjorde ett slag (ner t.h.) utanför Sofiero. Spåret närmare land är spinnakergången tillbaka. Strömmen var helt försumbar på svenska sidan. Skärmdump från iPad. Vindinformationen gäller söndagkvällen när jag gjorde skärmdumpen.
Efter Svinbådan seglade vi mot Gilleleje. Det blev en ganska svajig kryss över, vinden minskade till ca 6 - 7 m/s, vred mycket. Ingen ström alls på svenska sidan, men uppe vid rundningen var det kraftig sydostgående ström. Vägvalet över mot Danmark blev inte helt lyckat. Gick ganska nära land för att kunna fånga vindvridning som ofta ligger vinkelrätt ut från strandlinjen.
Kryssen över från Svinbådan t.h. i bild mot bojen utan Gilleleje t.v. Fyra stora båtar rundade för oss.
Stora SRS klassenmed X40, X119, First 35, First 36.7 bl.a. hade startat 10 minuter efter och tätbåtarna kom ikapp oss lite före rundningen vid Gilleleje efter att vi seglat 2 timmar och en kvart. Vi ledde lilla klassen som vi tyckte ganska komfortabelt. Men skenet bedrog.
Efter sträckbog och kryss i två och en halv timme blev det nästan lika lång tid tillbaka med spinnaker. Efter Svinbådan gjorde vi en blunder och seglade högt, bytte från läns- till halvvindsspinnaker. Men vinden vred med när vi närmade oss Helsingborg. Båtarna som föll av mot Viken/Domsten och behöll sina stora spinnakrar körde full fart och följde vindvridet. Vi som låg högt i början tappade fart när vinden vred och det blev plattare. Samma misstag har jag gjort tidigare (i andra race), tänkt för mycket framåt. Bättre att köra full fart även om det är för lågt. Vinden vrider med när man nämar sig land. Den gamla fina franska halvtonnaren Antheor kom bakifrån med full fart och tog segern. Skillnaden var knappt 2 minuter seglad tid.
Stora klassen vanns av First 35 Maria, med Kjell Widmark och idel kända Vikenansikten ombord.
Familjeklassen kör ett lugnare race. Fram till Svinbådan och tillbaka.
Magnus O (skotar spinnaker).
Resultatet från Kullaseglingen hittar du (här).
Transportlogistik är ofta riktigt tight. I hamn byter vi snabbt tillbaka till transportstället, käkar god mat från HYC's fina grillmeny och sen iväg. Solokryss tillbaka till Höganäs. Det gäller att öva mycket för Bohusracet (fast då är vi förstås två ombord). Om inte annat uthållighet. Kryssar fortfarande utan ström samma väg norröver, men fortsätter förbi Svinbådan ytterligare några sjömil. Många slag fram till Hittarp men som förut öppnade vinden vid Domsten och sista biten förbi Viken och Lerberget blev halvvind. 5 + 2 timmars segling. Kom hem ganska groggy av all sol och vind. Behöver ordentliga mössor för att hålla huvet fräscht när det blir 30 timmars segling. Måste få igång autopiloten!

2 kommentarer:

  1. Kul med mycket segling.. Är väl själv uppe i ca 300 distans redan. Har du börjat montera AP,n?

    SvaraRadera
  2. Sliter med all ledningsdragning kors och tvärs. Köpte SPX5:an begagnad och det fattas ändbeslag, kommer från Hjertmans nästa vecka. VHF ska också monteras, bygger en navigationshörna. Snart är det elektriska apparater överallt. På hösten tänker man: det här gör jag i vinter. På vintern tänker man - inte alls. På våren börjar man tänka igen. Pusslet blir inte lagt förrän alltför sent. Kompressorn till kylskåpet la av, e7:an fungerar inte som den ska (fler har haft detta bekymmer med sina e7:or efter uppgradering till 6.27). Vi har seglat mycket iallafall. 60 - 80 - 100 NM varje gång det är race.

    SvaraRadera