söndag 12 augusti 2012

Ven Runt 2012 (och nyttan av Seapilot)

Seglade ner Piano från Bohuslän i onsdags, blåste 15 m/s när vi gick över Laholmsbukten (väderrapporten hade angett att det skulle blåsa 8 - 11). Däcket sprack vid SB röstjärn för undervantet och silikontätningen runt masten i däcksbeslaget kröp upp. Torsdagen blev dag att plasta och reparera. Lyfte båten fredag fm, massor av tulpaner. Gick för motor på em ner till Råå, Ven Runt väntade på lördagen. Det känns smickrande att vara med bland favoriterna i förhandssnacket på Blur. Också lite pressande förstås. Men favoritskapet hade ett förbehåll: det förutsatte att jag hade en bra besättning. Lite unikt förbehåll faktiskt. Unik båt med unika förbehåll?
Jodå, besättningen var bra. Henrik och Peder Edman och Torgil Falck (Peder och Henrik seglar med Torgil i hans Express 619). Lätt vind och nordgående ström. Banan gick motsols Ven och det skulle bli svårt att ta sig runt rundningsmärket Ven NV där strömmen sätter som mest.
Tomas Franzen i sin starbåt vann SRS mellanklassen och vi kom på andra plats. Segermarginalen var 2 min efter knappt 4 timmars segling. Vi kom imål 14.13, tredje båt i samma klass kom nästan 1½ timme efter, det blev verkligen svårt att ta sig runt Ven NV när vinden började dö ut på em. Maxtiden gick ut 17.00 och då kämpade båtar fortfarande med att ta sig runt i motströmmen vid Kyrkbacken. Piano var snabbaste båt runt banan, ca en kvart snabbare än First 40.7 (Percy's kommentar: ni bara rann iväg) och Kracer. Vad hände? Varför kunde Piano och starbåten rinna förbi rundningsmärket så långt före alla andra?
Från början. Vi startade mitt på linjen, många båtar kom iväg bättre närmare startfartyget. Vi gled förbi och var först i vår klass vid första rundningsmärket, en utlagd boj ca 300 m innanför farleden. Framför oss låg alla båtarna i minsta SRS klassen, Uno Green i H-båt, en bunt Expresser plus många fler. Det måsta ha varit flera Råå båtar som var vana att segla i norra Öresund i ström, men alla seglade faktiskt överbåge, dvs ut i motströmmen på halvvinden ner mot Ven. Är det verkligen så svårt att segla i ström? Instinktivt håller man högt för att klara nästa rundning, men om priset är motström? Vi seglade underbåge, siktade nånstans mellan Norreborg och den västra udden, vi plockade snabbt båt efter båt, med ca 1 NM kvar seglade vi förbi långt i lä om H-båten och sedan var vi först i fältet. Seapilot programmet i paddan satte jag igång före start för att ha ett spår från seglingen (kör Seapilot i GPS mode, inga AIS signaler). Med tre man som seglade båten kunde jag sitta nere i ruffskuggan och navigera. Strategin var enkel: segla så nära land vi vågar. Piano går 1,8 m djupt, ställde Seapilot på 3 m varningsdjup, litade på att S57 kortet inte skulle lura oss för långt in.
Första slaget fegade vi lite, men sen vågade vi längre in! Seglar 3 knop, kryssvinklarna blir ganska kassa i motström

Ännu så länge går det bra. Strömmen är fortfarande ganska svag.
Vi ligger fortfarande i strömlä bakom det skyddande revet. Mellanblått är 3 m kurva, ljusblått 6 m. Snart dags för stora språnget.
Vi seglar långt förbi på insidan bojen, slår ut för BB, sedan tillbaka till SB långt innan "layline" för att strömmen ska boga oss utanför märket. Ett slag vid märket skulle innebära att vi inte tillräckligt snabbt får upp farten för att ta oss förbi
Bilderna visar inte den ganska stressade nivån ombord i det här läget. Bojen är bara några meter från förstäven!
Torgil kliver fram för att koppla spinnakerbommen
Vi seglar halvvind/slör förbi märket, hissar spinnakern i rundningen, faller av och tar oss tillbaka till grundvattnet. Vi hade ankaret berett om vi skulle börja kana med strömmen.


Vi slår vid röd pil, rundningsmärket vid blå pil. Spåret ligger förskjutet lite grand i förhållande till kartbilden. Fart 0,8 knop, snart i säkerhet på grundvattnet.

Efter vår rundning glider starbåten fram och gör samma trick i strömvirvlarna vid revet och rundar ca 5 min efter Piano. Blankvatten innebär ström, krusigt vatten är strömlä. Expressen bakom starbåten kommer i mål 40 min efter Piano och 30 min efter starbåten.
Vi seglar innanför båtarna som ligger för ankar utanför Kyrkbacken
Farten ökar sakta från knappt 1 knop efter rundningen upp till 2,5 knop när vi passerar utanför Kyrkbacken. Stora spinnakern skotad för nästan halvvind, jag förstår att många båtar med bara lite sämre drag i seglen hade problem här.
Halvvind/slör på grundvattnet utanför Kyrkbacken

Äntligen förbi, 4,9 knop mha medström. Streckad linje i högerkanten anger kurs till nästa märke utanför Ålabodarna
Möter ny vind när vi ligger utanför Bäckviken, blir kryss i 5/6/7 m/s långsamt ökande vind ända in i mål. Letar fendertboj utanför Ålabodarna och gul cylinderboj utanför Rydebäck.
Pilarna viusar rundningsmärken utanför Ålabodarna och Rydebäcks golfbana. Här var vi för snåla, borde ha slagit längre ut för att få större nytta av medströmmen. Då hade vi kanske varit de 2 minuter snabbare som hade krävts för klasseger.
Det är ganska speciellt att kappsegla i ström. Det blir lätt stora tidsdifferenser. Det handlar mer om att överlista (utnyttja) strömmen än att maxa båtfarten.
Fina priser, en flytväst och ett band att spänna efter däcket för att fästa säkerhetslinor i.
Alla resultat finns (här). Tack RHSS för ett fint arrangemang! Men beskriv mållinjen tydligare i seglingsföreskrifterna nästa gång.

Söndag. Gick tillbaka till Höganäs för motor. Norr om Helsingborg i medström 2,5 knop.
Kaffekokning med autopiloten påkopplad

1 kommentar:

  1. Snyggt seglat och bra återberättat!

    Vad sugen man blir på att kappsegla.

    ///Jocke

    SvaraRadera