|
Vajar över WBS klubbhus |
Fredag fm, båtarna fortsätter att rulla in till Vikens hamn. Solen skiner, jag fortsätter med säkerhetskontroller av paddel, bogserlina och öskar. Möts ibland av ganska tafatt spelad oförståelse över att det ska vara nödvändigt med 10 meter 10 mm bogserlina. En båt blev bestulen på paddeln över natten. Men alla blev till slut godkända. Några båtar måste vägas, väger båten för lite måste man komplettera med sand/vattenfyllda plasttankar.
|
En hemsnickrad våg för vägning av C55:or. Först vägs trailer med båt, båten sjösätts och sen vägs den tomma trailern. Lätt som en plätt. Skulle vara intressant att se kalibreringsprotokollet för den här vågen. |
Mätningarna av avslutade 13.00. Det drar ihop sig till först funktionärsmöte 13.30 och sedan skepparmöte 14.00.
|
Stefan E, WBS's trivselchef som fixar allt. |
Stefan E informerar om praktiska saker, som parkering, var regattafesten ska äga rum, var man duschar, köper en kopp kaffe, After Sail. Seglings/tävlingsledare Göran Örtengren informerar om seglingarna. Svart flagg direkt i omstarten efter allmän återkallelse, banlängd, märken etc. Första signal ute på banan 15.00.
|
1sta seglingen. Båtarna kommer iväg i andra försöket. |
|
Iväg. Ca 5/6 m/s NV, Svag sydgående ström. Några försöker, men det var ingen bra ide att gå ut i motströmmen på första kryssen. |
|
Bättre att gå in mot land i relativt strömlä. |
1385 med bröderna Gunnarsson går in till land och leder vid första märket följda av 369 med Hörwing/Wallen. Banlängden är ca 1 NM lång med gate vid både kryss- och länsrundning. Efter kryssen rundar majoriteten yttermärket för att direkt kunna gå ut i maximal ström. Ställningen mellan båtarna i topp bibehålls på länsen, båda väljer att segla nära land också på 2ndra kryssen. Men på 2ndra länsen väljer 369 att gå in mot land. Strömmen är starkare längre ut och 369 blir överseglad och tappar till 4de plats. Gunnarsson vinner följd av 290 med Sandberg/Sjögren/Sjögren och 461 med Karen/Brötell.
|
Sea Pilot bild av banan i första seglingen. Det darriga strecket visar domarbåtens spår. Länsgate ner till höger, kryssgate upp till vänster. Start vid krumeluren t.v. ovan den mörka cirkeln som makerar eget fartyg, den ena domarbåten alltså. |
Jag är biträdande domare och åker med Tommy i hans Bella-båt. Inget behov av att ingripa mot brott enligt regel 42, dvs otillåten framdrivning. Det var faktiskt ett av de snällaste race jag upplevt som domare. Verkar i det närmaste bara vara gentlemen/kvinnor som seglar C55.
Andra start ca 30 minuter efter målgång i första seglingen. Vinden har vridit ngt mot N och minskat till ca 4/5 m/s. Avståndet mellan kryss- och länsgate är kortat ca 0,2 NM.
|
Pea Pilot bild av banan i andra seglingen. Banlängden minskad till ca 0.8 NM, vinden har vridit ngt mot N. Spåret svänger över mot land eftersom vi bevakade landsidan. |
Hemmabåten med bröderna Karlsson i 321 tar kommandot direkt och ökar avståndet genom hela seglingen. Tidsdifferensen i mål mellan första och andra båt blev 2 min och 20 sek, ett himmelsvitt avstånd i entypssegling. Tvåa blev Manninge/Pålsson från Råå i 376 och trea Gunnarsson i 1385. Efter första dagens två race leder 1385 följa av 321 och 376.
|
Ohotad seger i andra seglingen |
Bästa junior efter första dagen är Nilsson/Vogel/Annink från Värmdö i 392 på en 4de plats totalt.
Imorgon lördag blir det 4 seglingar, vinden ska vrida väst och öka enligt dmi.dk. Då blir det mer action på banan. I hamnen pågår Vikenfesten hela dagen och på kvällen blir det regattamiddag. WBS är specialister på att ordna kul fester.
Kompletta resultat efter första dagen hittar du via WBS hemsida (
här).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar