Segling 3. Blåser V 6/7 m/s. Svart flagg direkt, första start 10.05, allmän återkallelse och dagens första skylt med DBF anslås (båtar som över linjen och som diskats enligt svart flagg, båtarna på listan får inte starta i seglingen och ska lämna startområdet). Andra start 10.25, allmän återkallelse och dagens andra skylt. Tredje försöket 10.43, fältet kommer iväg. 43 min seglad tid i segling 3.
Segling 4. Svart flagg direkt, start 12.05, allmän återkallelse. Dagens tredje skylt. Andra försöket start 12.22 kommer iväg OK. 369 leder efter första kryssen och seglar ohotad i mål som etta, 33 långt efter som 2:a. En gul flagg för upprepad pumpning på länsen i segling 4.
1sta länsen 4de seglingen. |
DBF skylt efter 1sta startförsöket i segling 5. Gunnarsson har #38 på klistermärket i stäven. |
Banändringssignal |
Totalt var det 7 protester varav 4 mot seglingskommitten, SK. 2 av dessa har beskrivits ovan. Den tredje protesten gällde att startlinjen ändrats efter förberedelsesignalen i dagens sista segling. Vinden vred precis innan start och linjebåten flyttade upp startflaggan för att linjen skulle ligga bättre. Detta skedde i sista sekunden Protestkommiten fastslog att linjen hade flyttats i tid. Nästa protest gällde en båt som fått DBF trots att dom, enligt egen uppgift, inte hade varit i närheten av startlinjen. Juryn detaljgranskade protokollen och efter lite detektivarbete kunde vi fastlägga att en 7:a felaktigt hade tolkats som en 3:a. DBF togs bort.
Tre protester lämnades in för regelbrott enligt del 2: När båtar möts. Två var SB/BB situationer och en var lovart/lä. Lovart/Lä protesten kom från en en båt (Båt A) som seglar dikt bideving mot märke för att runda till länsen. Båt A möter Båt B, som redan har rundat och som länsar för BB halsar. Båt A anropar Båt B utan att få respons. Efter upprepade anrop tittar besättningen i Båt B ner under bommen, uppfattar situationen men gör ingenting (vad ska du göra om du seglar spinnaker och upptäcker en båt på en båtlängds avstånd på väg rakt in i din sida - det finns ju ingen möjlig undanmanöver att göra). Båt A slår och undviker kollision. Båt B DSQ enligt regel 11.
De två SB/BB situationerna var enkla. I den första hade kollision inträffat, BB hade tagit sitt straff och därmed fritagit sig. Protesten lämnades in för att ha som dokumentation inför försäkringsbolaget. Protesten avvisades och lades till handlingarna. Den andra SB/BB protesten var enkel, en BB båt slår för nära en SB båt. BB båten diskas.
Seglingarna avslutas i morgon söndag. Tre seglingar med första start 11.00
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar