onsdag 22 augusti 2012

Seapilot jämförd med Raymarine e7 GOLD

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du här: här.

På försommaren monterade jag Raymarine e7 i båten. Seapilot hade jag laddat ner till iPaddan. Nu har jag också kopplat ihop apparaterna via WiFi. Det finns två appar till iPad: en gratis app som använder iPad skärmen för att läsa e7 skärmen. Dessutom finns det en iPad app som medger interaktiv styrning av e7:an från iPad. Den interaktiva appen har jag inte provat (kostar nästan 400.-).
Under Ven Runt (här) gjorde jag skärmdumpar från Seapilot för att i efterhand kunna rekonstruera seglingen. Jag har plockat fram Ven Runt spåret på Raymarine e7 (överfört till iPad och sen mailat till PCn jag skriver detta på) och kan därför göra en ganska direkt jämförelse. Jag köpte e7:an med silverkort. Men insåg snart att det var ett dåligt val. Uppgraderade till GOLD (kostade drygt 1800.-) direkt via nätet. Det var mycket smidigt.

e7 spår från rundningen av Ven NV, den besvärliga rundningen där många blev hängande i motströmmen. Bojen är placerad utanför 20 m kurvan i den här kortbilden.
Samma spår från Seapilot:
Spåret förefaller mer "riktigt" i Seapilot, fler punkter sparas och alla små kursavvikelser kommer med. Här är bojen placerad precis utanför 10 m kurvan.
En detaljstudie av rundningen visar ungefär lika spår men olika placering av bojen.

e7:ans spår av rundningen. Här är det uppenbart att spårpunkterna sparas mer sällan. Så här rakt styr man bara inte i varierande ström och svag vind.
Sea Pilot spåret visar ungefär samma rundningsposition som e7, vi vänder lite utanför 15 m kurvan.

e7:an missar helt finessen i vår rundning. Seapilot spåret visar helt korrekt att vi skenbart seglar nästan rakt mot vinden när vi kommer ur grundvattnet vid Vens västra udde. Det är effekten av att strömmen trycker oss mot Väst (till vänster i bilden). Vi slår till BB och kanar norröver, slår till SB igen och fortsätter att hasa utåt. När vi kommit utanför bojen faller vi av, hissar spinnakern och tar oss in på grundvatten igen. (Bojen är lite felplacerad också i Seapilot kortet).

Slutsatserna efter den här jämförelsen är tre.
1. Bojen är felplacerad i bade e7:an och i Seapilot. Men betydligt mer felplacerad i e7:an. Både Navionics (e7) och Seapilot anger att dom som källmaterial har det nya S57 kortet från sjöfartsverket.
2. Navionicskortet har sämre upplösning än Seapilot (jämför konturer i bilderna ovan - dom är uppbyggda av färre punkter i Navionics  kortet).
3. Spåren innehåller mer detaljerad information i Seapilot.

Jag har använt e7:an och Seapilot parallellt hela sommaren. iPaddan är skyddad av ett Griffin Survivor fodral, som skyddar hyggligt men är inte alls vattentätt. Paddan kan jag inte använda när det skvätter eller regnar, skärmen slutar helt enkelt fungera. e7 tål ordentligt med busväder och är perfekt vid tuff segling, men är i touch-mod väldigt känslig. Man kommer ofta åt den av misstag och då måste man leta reda på den bild man hade framme. iPaddans bild är mycket bättre än e7:an och dessutom större. e7:an har sämre upplösning och bilden upptas av en massa ovidkommande information och svarta fält, som jag helst vill men inte lyckats få bort. Ipaddan kan dessutom användas stående, blir mer översiktligt i de flesta lägen. e7:an har skalstreck baserat på NM och fot! Seapilot anger NM och kabellängder. Passar mig mycket bättre.
Paddan duger bara i godväder. Om jag får tag på ett ordentligt fodral till paddan som tål busväder och en robust anordning att fästa den i, så övergår jag helt till Seapilot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar