måndag 20 augusti 2012

Vad man ser när man seglar söderut (från Bohuslän)

För några veckor sedan seglade Christer och jag ner båten från bojen i Hermerännan till hemmahamnen i Höganäs. Semestern var över, kappseglingarna i sundet börjar. Illa vald tidpunkt, vädret var kasst. Tankade som vanligt alkylatbensin i Mollösund, kostar obetydligt mer än vanlig 95 bensin, luktar nästan inte alls. Det ösregnade (jag menar verkligen ÖSregnade), nyckfull vind och riktigt dålig sikt. Då blir välkända farvatten bara väldigt främmande.

Svårt att vänja mig vid namnbytet till Carlstens fästning, tungan vill svälja L:et.
Carlstens fästning syns knappt bland regnmolnen, motor-motor-motor. Vid Öckerö rycker vi till - vad står på land? Nåt riktigt stort och snabbt!

Propulsion by Berg, Puma Ocean Racing
Vrångö eller ännu längre? En trevlig kväll i hamn med god mat eller kämpa till midnatt för att komma till Varberg. Väljer Vrångö.
Jag har sagt det förut, jag säger det igen: Vrångö är OK!
Tisdag blev liggedag, det blåste 15 m/s, kryss. Onsdag tidigt på fm, vinden har lättat och vridit till V.

Valö, sista utposten mot S.
Vinden minskade inte (som var sagt), utan ökade. Christer föreslog att vi skulle gå in till Nidingen. Har jag aldrig gjort, kan man det? Vi seglade förbi.
Lilleland och Nidingen i bakgrunden
Klåback utanför Varberg
Alldeles norr om Glommen spricker däcket vid röstjärnet till SB undervant, en liten spricka har funnits ett tag, nu blev det en stor spricka, belastningen på undervantet blev för stor när vi tog hem lite i häckstaget. Ner med seglen, kör motor in till Glommen. Flyttar ut undervantet till röstjärnen vid relingen (mellan- och toppvant). Glommen är verkligen en utpost, en riktig håla men en fin håla. Dessutom med ny fin fiskrestaurant vid hamnen. Halvtre på em. Varm skön sol, vi kan väl stanna över natten? Men Christer har ett möte i Mantorp Park dan därpå, för att provköra en Ferrari, en Lamburgini, en Porsche och en hottad Megane. Två timmars paus, sen vidare söderut.
Med ett rev i storen
Ser lugnt ut på bild iallafall.

Tar in ett rev, vinden har ökat till 15 m/s, (roder) tung halvvind över Laholmsbukten, passerar Kullen halv tio, surfar i 9 - 10 knop från Kullen in till Höganäs. Becksvart när vi förtöjer.
Hittar bilden av ett dåligt samvetet i kameran. På Kryss, som var en så fantastisk läsupplevelse i många år, jag har bundit in alla årgångar från 50 och 60-talen. Blir inte längre läst. Tog med senaste numret fortfarande i sitt plastkuvert, låg i sittbrunnen, men ..
Ännu oläst. Har utvecklingen sprungit ifrån SXK eller har jag sprungit ifrån SXK?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar