lördag 20 januari 2018

Vad kan jag göra med en gammal fock?

Till North Sail Trim Cup i Lomma 2013 kom Henrik Edman med en ny fock till Piano. Sydd i Technora, dvs laminat med kevlarförstärkning. Trådarna är infärgade svart för att skydda mot UV strålningens snabbt nedbrytande inverkan på kevlar. Mylarfilmen är gråtonad och det är lätt att få intrycket att det är ett kolfiberförstärkt segel. Vilket det alltså inte är.

I fyra säsonger var den focken enbart till kappsegling från NSTC i Lomma 2013 till Seapilot 2Star 2016, till cruising fanns fock nr 2 i Pentex från 2012. Den första focken, också i Pentex, var inte helt OK, det blev många fockar i början. Inför säsongen 2016 skar Henrik ner fock nr 1 till HWJ, i efterhand har jag kommit på att det seglet faktiskt inte mäter in då HWJ ska vara tillverkad i dacron. Det nedskurna seglet blev iallafall vår räddning när Tehnorafocken sprack tvärs av under Bohusracet 2016, efter rundningen av Treestenarna utanför Oslofjorden hann vi kryssa några minuter i 15 m/s innan det blev ett förskräckligt fladder därframme. Vi hade översträckt fallet på länsen innan upprundningen. I sjölä innan Nordkoster fick vi upp HWJ och lyckades hanka oss i mål.

Henrik sydde ihop Technorafocken, men formen var kvaddad, duken i bakre delen av seglet hade töjts och seglet stod som en sked. Inte snabbt alls, inte högt alls. Provade på alla sätt under den gångna sommaren men det funkade inte.

Vill gärna ha ett hyggligt bra segel för cruising, kan man fixa till Technorafocken? Det är ju trots allt en ganska väldefinierad deformation, går det att göra intag som sträcker den töjda delen? Jag tror att vilken segelmakare som helst (inte bara Henrik) skulle svara nej på den frågan. Men om jag ändå skulle prova? Om jag sprättar upp våderna en bit från bakkanten och tejpade skulle jag få hjälp att sy ihop allt efteråt.

Sagt och gjort.
Bara att rulla ut

Sprättat, både våd och lattficka.
Ihopsytt, nya telltales i bakkanten
Som om ingenting hänt
 Vi får se vad det blir av detta, såg lite skrynkligt ut när vi provade i segelmakeriet, Henrik undrar nog om jag är riktigt frisk i huvet.

Hur gjorde vi? När det kom till kritan fick Henrik också sköta ihoptejpningen. Jag borde inte ha sprättat bakkanten, intagen gjordes såhär:
Ungefär 80 cm långt intag i fyra våder, ungefär 2mm på mitten i varje. Inget intag i akterliket.

Var hos Glanex i går för att se hur det går för Roger. Återstår ju lite slipjobb innan han kan börja spruta. Själv har jag fått vita fingrar och undviker vibrerande maskiner efter alla slipjobb genom åren. Piano står kvar utomhus, avfuktaren jobbar på, allt är OK. Men i högkonjunkturen ramlar hela tiden nya viktigare sprutjobb in. Han har två månader på sig så än har jag inte börjat bita på naglarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar