fredag 12 januari 2018

En miljon

Hej igen, natten som gick passerade Pianobloggen en miljon sidvisningar. Trots min långvariga tystnad har det varit mellan 700 till 800 sidvisningar per dygn sedan ett år tillbaka. Bloggen peakade under eftersäsongen 2016 med nästan tusen sidvisningar.

Två inlägg skrivna förra året ligger i topp: Luthi MF10 (här) och inlägget om Kategori 3 (här). På tredje plats inlägget om styvhet hos laminat med olika fiberriktning (här) skrivet i dec 2016. Dessförinnan ledde inläggen om hur Bosse Fransson fräste Express köl (här) och om den uppgradering han gjorde av sin RJ85 (här), nu på fjärde och femte plats.

Frånsett det mest visade inlägget om båten Luthi MF10 (som egentligen är tre olika båtar byggda på samma varv) är det tekniska spörsmål som är mest intressant. Det är ju sånt som jag - som den ingenjörsnörd jag är - gärna fördjupar mig i.

Jag fortsätter att skriva. I framtiden ser jag ännu inga nybyggen eller nya båtprojekt för min egen del. Jag har lämnat Z31 projektet nere i Belgrad. Det är vilande, kanske någon tar över och då kommer jag förstås att skriva. Den ständiga uppgraderingen av Piano fortsätter. Inför årets säsong handlar det om riggen: ny stor och fock och en mast som kan böjas mer, förhoppningsvis kommer detta att innebära bättre fart i både lätt- och hårdvind. Konkurrenterna flåsar i nacken, måste hela tiden få ut mer fart för att kunna hänga med.

Ibland skriver jag positivt om produkter som har med Piano och segling att göra. Är jag missnöjd skriver jag det. Inte alltid om allting, jag funderar över om det jag skriver har allmänintresse. Fast ibland går jag också över den gränsen. Dom enda kommersiella inslagen handlar om sånt som jag själv säljer och då skriver jag tydligt att det är precis det det handlar om. Nya grejer jag köpt på mig i onödan och som har blivit liggande eller begagnade grejer som en gång suttit på Piano eller systerbåten #26, det skrov som skrotades när vi upptäckte att det var osymmetriskt. Eller nya spinnakerbommar från Ceilidh i Holland. Jag har förresten några liggande, mer om det i ett kommande inlägg.

1 kommentar:

  1. Hej Anders,

    Som sagt, kul att bloggen är vaken igen :-)

    Tror många använder bloggen som en källa till kunskap och information. Ofta när man söker efter information gällande ett göromål man funderar på hamnar man på Piano bloggen. Kanske extra ofta eftersom vi båda har Edwardsson skapelser eller har liknande projekt i åtanke.

    Bloggen hade vaknat rejält ifall kommentarerna publicerades snabbare men jag vet anledningen till att det inte är så.

    Om allt vill sig skall vi under 2018 se till att fylla på bloggen med nya tokprojekt och äventyr. Du är själv i bra form och har ett gäng intressanta seglingar inplanerade. Skall bli kul att följa dig och Piano i år!

    Mvh/Dan

    SvaraRadera