lördag 6 januari 2018

På vänt

Ombyggnaden av förskeppet vintern 2015/2016 gjordes med pålimmade divinycellskivor. Efter grovslipning med handkutter (handhyvel alltså) la vi på glasfiber/epoxy och sen var tanken att spackla och slipa upp finish, både form och blänk. Det blev sådär, speciellt besvärligt under vattenlinjen med inte helt lättslipat epoxyspackel. I höstas tog jag hem Piano till tomten och jobbade med undervattensformen. Resultatet blev inte helt perfekt, men tillräckligt bra. Över vattnet, den rent estetiska delen, återstår en hel del. Det finns också lite blåsor i botten, kan inte vara gelcoat/polyesterlaminatet eftersom båten är byggd med vakuuminjicerad vinylester, jag tror det handlar om inte riktigt uthärdad epoxygrundfärg.

Insåg att det är läge att lämna Piano till en professionell sprutlackerare. Dragan sprutade både fribord och bottenfärg för flera år sedan, han kan tyvärr inte längre åta sig såna jobb och då gällde det att hitta någon annan. Kontaktade SydMarin på Råå (här)  och Yachtcare i Landskrona (här). Via Peter J i Mörarp hittade jag Glanex Teknik HB (här).

Skickade mail, ringde till SydMarin och Yachtcare utan att få nån reaktion. Glanex svarade direkt. Jag föreställer mig att det är ett ganska bra jobb med deadline slutet av mars, jag hade specat att det skulle vara minst 2 lager epoxygrund plus bottenfärg. Behandlingen av friborden kräver både spackling, grundmålning på spacklade ytor och 2-komp PU lack upp till teakfotlisten på däck. Jag har lagt ut jobbet till Glanex, drog dit båten på nyårsafton med hjälp av Hans K, på småvägar för att undvika intensiv trafik.
På vänt vid Glanex Teknik HB i Mörarp
Yachtcare i Landskrona hörde aldrig av sig, Sydmarin ringde nån vecka före jul, men då var allt redan avtalat med Roger på Glanex.

Blir några resor fram och tillbaka till Mörarp, säsongen 2018 har börjat!


5 kommentarer:

  1. Spännande projekt, antar att Figaro 2 båtarna i filmen har gett dig lite inspiration. Kan vi förvänta oss Piano i självlysande grönt med reklam för någon GPS tillverkare på sidan?
    Bra att du är tillbaks igen.
    Leif

    SvaraRadera
  2. Figaro 2 inspirerar mig jämt! Självlysande grönt? Njaa ... får fundera på det! Lutar mer åt diskret vitt ...

    SvaraRadera
  3. Kul att du är på gång igen. På Seapilot har du en bra värdemätare för formen i Fareast 31 där Jimmy gastar.
    När det gäller färgen så röstar jag på RAL4003 - det ligger liksom i tiden både pga metoo och att majoriteten av tjejerna från Team SCA har fått segla även den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgblind som jag är kallade jag in familjerådet. Det är inte ofta vi seglar tillsammans men vill ändå inte skrämma bort dom. Tyvärr Erik, RAL4003 föll ingen i smaken.
      Det blir många svåra konkurrenter på S2S, vi kanske kan hävda oss om åtminstone nåt av benen domineras av kryss och åtminstone mellanväder. Undanvind, oavsett lätt eller hårt, blir vi helt enkelt frånseglade. Kanske ska satsa på den där Figaro 2 som sedan ett år finns till salu i Kiel?

      Radera
  4. Kul att bloggen vaknat till liv igen och att du är på bättrings väg! Då ser vi ett Piano i närmast nyskick till våren :)

    SvaraRadera