söndag 28 januari 2018

Högkonjunktur

Högkonjunktur innebär att ingen har tid med nåt. Iallafall småkunder som vill ha hjälp av små företag som i huvudsak tjänar pengar på jobb åt stora kunder. Orderböckerna är smällfulla, övertiden massiv.

Men nu har iallafall Glanex lyckats hitta ett fönster i sin tidsplanering, Piano står inomhus för att torka sedan i fredags och slutslipningen börjar imorgon måndag.
Orkade slipa BB sidan innan krafterna tröt och fingrarna blev vita.
Grovspacklad filler mellan köl och skrov.
Vita fingrar tillåter mig inte längre att jobba med vibrerande verktyg. Roger finspacklar filler mellan köl och skrov, jag hann grovspackla innan kylan kom i höstas (kyla och kyla förresten, ännu har SMHI-vintern inte kommit till SV Skåne). Fillerradien ska öka från ingenting fram till ca 50 mm bak. Jag har valt att inte ha filler fram. Många moderna båtar har detta, inspirerade av Vacanti (här).

Fig.2 i Vacantis .pdf-dokument.
Jag är väl ganska tjurig, men så länge jag inte har sett data från jämförelser med och utan Vacanti-filler så hoppar jag över framkantsvarianten. Filler i bakkanten la jag till efter långa diskussioner med Thomas Wiberg och efter att jag lusläst Principles of Yacht Design. Flygplan har filler mellan vingen och flygkropp, men jämförelsen håller inte helt då flygplansvingar alltid är tryckbelastade från undersidan (frånsett stuntplan förstås som stundtals flyger uppochner). En segelbåtsköl ska vara effektiv vid strömning både från BB och SB.
Dagarna till avfärd och start av säsongen 2018 räknas ner.
Träpianot seglar Seapilot2Star, jag tror 2017. Hittade bilden på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar