måndag 16 november 2015

357 NM och 195 dagar

Det är milt väder, blir förstås mörkare och mörkare när vi närmar oss jul, men det kompenseras av att löven faller. Synfältet vidgas. Det kommer en tid när alla juleljus är försvunna, vi kurar ihop oss framför brasan och seglingskänslan klingat bort. Men fortfarande styr jag stegen ner till stranden och spanar efter segel på danska sidan. Faktiskt händer det att någon enstaka båt ligger och sträcker upp mot Kullen även på vår sida utanför Viken.

Planerna för nästa år börjar ta form. I söndags var det prisutdelning i Seapilot 2Star Baltic, hos Seapilot uppe i Stockholm. Det är väl inte mycket att säga nåt om. Jag menar startlistan domineras ju av ostkustseglare. Men lite väl långt för en skåning, så jag följde evanemanget på Solidtangos direktsändning. Man är väl ganska knäpp, slösa bort en söndag på att glo in i paddan. Videon med Rosätravarvets grundstötningsförsök hade jag redan sett några gånger. Seapilots presentation av weatherrouting programmet hackades sönder av att ljudet försvann ganska ofta. Det intressanta var vägvalspresentationerna från de tre segrarna på respektive delsträckor. Jag seglade med Bosse Franssons Existens och kunde ju direkt jämföra med våra vägval. Första sträckan, från Oxelösund till Visby, vanns av Mithril som seglar i grupp 2 och startade 1½ timme före Existens i grupp 5. Vi seglade ungefär samma väg, men dom låg längre fram när vindvridet kom och kunde dra större fördel av det.

Andra delsträckan vanns av Lady Stardust, som först gick söderut för att möta sydlig vind och sen väl inne i Kalmarsund prickade vindvridet mot väst perfekt. Dom slog "lagom" tidigt för att lyfta precis mot Blå Jungfrun när vridet kom. Vi gick också söderöver efter start från Visby men låg kvar mitt i Kalmarsund och fick vridet senare, ungefär en distansminut från Blå Jungfrun.

Joan, J105, presenterade sitt vägval på sista delsträckan. Deras weatherroutingprogram angav två alternativ, raka spåret ute på havet eller in i skärgården för att dra nytta av sjöbrisen. Dom valde raka spåret för att hela tiden segla i en ganska stadig gradientvind, det blev en dip framåt kvällen men sen kom västan. Vi valde faktiskt precis samma spår. Några distansminuter norr om Blå Jungfrun kom vind från land, Tutalör valde att gå in mot skärgården, Solidtango letade upp ett spår ca en distansminut väster om oss. Vi kunde ju följa alla båtarna via leaderboardtabellen och konstaterade att Tutalör gick fort som sjutton och rapporterade 8½ knop när vi skavde på i 6-7 ute på havet. Men till slut drog vi det längsta strået, Tutalör tappade mycket innan rundningen av Gustaf Dahlen.
Hade vi gjort nåt annat vägval om vi haft ett weatherroutingprogram? Vårt "misstag" var att inte gå in längre västerut i Kalmarsund på andra sträckan, annars hade vi bra tur med vägvalet. På första delsträckan var det egentligen bara att köra på. Vi lyssnade förstås intensivt på alla tänkbara väderprognoser och vi missade inte vridet mot syd på andra sträckan. Men missbedömde västvridet i Kalmarssund.
Vägvalet på sista sträckan uppfattar jag som ett konservativt val (ingen chansning alltså).

Genomgången var nyttig, men redan innan dess har jag anmält Piano till Seapilot 2Star Baltic 2016. Det blir några seglingsveckor på ostkusten, mina besök är sporadiska men fortfarande känner jag mig mest hemma där. 45 år i skånska vatten och på västkusten har inte lyckats rubba på det. Fick förstås en puff att anmäla tidigt när chansen till gratis anmälningsavgift låg i vågskålen. Alla anmälda före kl 16 på söndagen var med i detta lotteri. Undrar vem som hade tur förresten?

Från Viken till Oxelösund är det 357 NM. Att solosegla i mitten av Maj, det kan bli svinkallt. Då får jag nytta av min Ursuit torrdräkt. Har skaffat en Wallas 1800, AIS och fjärrkontroll till autopiloten. Ska äntligen montera den länspump jag haft liggande sedan 2010, ett krav för kategori 3 segling. Bosse Fransson fräser om rodret så att profilen nedtill blir "snällare", dvs lite rundare framkant. Ytterligare ett rev i storseglet för att klara 25% kravet. Starten går om 195 dagar. Jag seglar med Bosse Bergqvist som seglat med på Piano och Existens några gånger under 2014 och 2015.

1 kommentar:

  1. Kommunen har köpt ut Promarina från gästhamnen och småbåtshamnarna. Hoppas att OXSS äntligen kan få köpa bryggorna i Östersviken och i så fall blir det lättare att ordna med platser för gästande kappseglare. Info kommer säkert framåt våren.

    SvaraRadera