lördag 28 november 2015

Efterlysning

Fortsatt båtmeck på Piano måste vänta en vecka till. Jag har inte tillgång till verkstan där båten står, Dragan är bortrest och försäkringsvillkoren tillåter inte att jag jobbar där ensam. Har någon tips om en bra lokal i Höganäs där jag kan pyssla med mina båtar så hör av er. Så småningom dyker ju också Z31 upp, två platser alltså, gärna 8 x 12 meter totalt, med 3,5 m hög port. Ett långtradargarage är också perfekt.

I ljuset av det jag skrivit om konkava och konvexa förskeppslinjer den senaste veckan så famstår Piano med sina utpräglade konkava och Z31 med raka på gränsen till konkava förskeppslinjer som tveksamma formmässigt sett. Men faktum är att Pianos konkavitet är väldigt koncentrerad fram och därför faktiskt kan modifieras. Z31 har lagom svagt konvexa linjer bara lite grand nedanför flytvattenlinjen och klart att det blir spännande att kartlägga strömningen runt det skrovet.

Z31 på riddarfjärden 2006, foto Johan Granath
Per Hagströms Umsepuffen, start Östersjömaran, okänt vilket år.
Det blir förstås lite pyssel att fixa Piano. Hittade några bilder på nätet som ger en uppfattning om vad det handlar om. Tänk er själva skrovet vänt med däcket uppåt och sen placerat två meter upp i luften. Och långklotsslipning. Ursäkta den dåliga skärpan. Ett första advent quiz: Vilken båt är det på dom suddiga bilderna? Det räcker med att ange vilket franskt varv det handlar om.

#1


Förstås är jag lite konfunderad över att pluggen inte är fräst.

Här kommer ytterligare en bild, med betydligt bättre skärpa. Båten är nästan precis lika gammal som på bilden ovan. Vilken båt är det?

#2
Skrov #3 har bara ett år på nacken, samma konstruktör som Z31. Rundare spant i förskeppet jämfört med #2.
#3
#4
Nummer 4 slipper du gissa på. Den har jag inte hittat på nätet, det är en 34 år gammal balsamodell som jag burit med mig genom alla år och alla flyttar. Inte förverkligad. I min packning inför Gotland Runt 1978 hade jag en bunt Seahorse. Jag var mest fascinerad av bilden på en planande Bruce Farr ritad halvton. IOR reglerna ändrades förstås direkt för att få in också Bruce Farr i IOR mainstreamfåran.

Vilka tre båtar handlar det om? Och kom gärna med tips om verkstad för mina båtar. Behöver lokal både kortsiktigt och långsiktigt!

3 kommentarer:

  1. #4 är väl klart mest intressant. Känns som att den måste ha varit sjukt långt före sin tid. Kan du inte lägga upp en ritning?

    /Thomas Ottosson

    SvaraRadera
  2. Jcomposites bild 1
    J111 bild 2
    o brandspot hp38 bild 3
    Mvh Andreas

    SvaraRadera
  3. Några ritningar har jag inte till modellen som är #4. Jag gjorde modeller i bonocell eller balsa och det var händerna och ögat som gav formen. Ska fotografera lite fler vinklar, man får en bra uppfattning om formen eftersom den är gjord av 10 mm tjocka balsaflak. Andreas har 2/3 rätt, förstås är det J111 och Brandspot 38. Första bilden visar ett skrov med slag långt fram i bordläggningen över vattenlinjen, förstås svårt att se pga dålig skärpa. Det är JPK 998, nästan samma skrov som jPK10.10 (som inte har slag). Länk här: http://www.lepochervolvopenta.com/MARINE-PLAISANCE-84.html?PHPSESSID=9239421b250681a0982ec3d2a48eba07

    SvaraRadera