Det var en liten utvikning. Nu tillbaka till det här med förskepp och vågbildning. Först två bilder som visar skillnaden mellan en lång slank undervattenskropp och en fylligare variant. Farr 30 och H-båten. Båda kryssar med rimligtvis full kryssfart, dvs Froudetal nånstans mellan 0,35 och 0,4.
Farr 30:ans raka skrovlinjer genererar knappt några vågor alls. Häckvågor finns där men inte den typiska gropen nedanför besättningens fötter. |
H-båt, med sin tydliga bog- och häckvåg och det nedbyggda kölpartiet som orsakar en grop och fastnar i vågdalen. |
Hur stora krafter krävs för att driva båten? Hur stor är egentligen tröskeln som hindrar en lite lagom bullig båt att segla fortare än sin skrovfart? I PYD finns lite tabeller och diagram som man kan använda för att beräkna detta. Allt är baserat på flera serier modellförsök som gjordes i Delft, Holland under 70/80/90 talen. Med början i IOR linjer och slutade med IMS linjer. Flera på den tiden tunga namn inom yachtkonstruktion var inblandade, Frans Maas, van der Stadt och Sparkman o Stephens. I diagrammen nedan har jag tagit fram data för en båt som skulle motsvara Piano, vattenlinjelängd 8,8 meter, bredd 2,5 m i vattenlinjen plus en massa andra parametrar. Dom är inte superviktiga eftersom det här enbart handlar om att få en uppfattning om storleksordningar.
Det första diagrammet anger fart på x-axeln och vågbildningsdelen av släpmotståndet på y-axeln. Värden är angivna för enbart skrovet som släpas genom vattnet i horisontalläge. Ingen köl, inget roder, inget vindmotstånd. Friktionsmotståndet ökar också med farten men har inte någon tydlig tröskel.
Skrovfarten är 7,2 knop, motsvarar ca 400 N motstånd. Normal kryssfart ligger mellan 6,2 och 6,6 knop. |
Dom inledande två bilderna visar den stora skillnaden mellan Farr 30 och H-båten. Tittar du extra noga på Farr 30 så avslöjar bilden konkava linjer fram. Båten konstruerades för ca 25 år sen och då var det alltså IMS-influerat mode med konkaviteter.
Här kommer några bilder till. First 30 ritad av JK. Ett skrov som är riktigt fylligt fram, skapar en rejäl bogvåg. En vacker båt. Men samtidigt en ganska tung, väger över 4 ton. Det innebär en ganska djup grop i sjön när man seglar.
Som kontrast två 11:or, ritad av Ron Holland. På Byxelkroken seglade vi länge bredvid en 11:a, dom hade svårt att få till kryssfarten, men när det öppnade var det som en hind som rann genom vattnet.
Lagom tunt men ändå konvexa linjer i fören! |
Jan C, som seglar halvton Antheor i Lomma tipsade om en videolänk, den kommer här. Inte full kryssfart kanske men fin vågbildning! (här)
Här kommer ytterligare ett klipp från Antheor (se kommentar 3 i kommentarsfältet för det här inlägget): (här)
Intressant, men jag förstår inte hur en båt med bred häck som verkar vara så populärt idag kan kryssa jämför Pogo och First 30 här. På kryss när dessa båtar kränger blir kölens anfallsvinkel allt annat än optimalt. Det ser ut som om båten går på diagonalen med nosen i vattnet och häcken långt upp i skyn.
SvaraRaderaLeif
Just detta har länge varit min invändning mot "triangelbåtar", för att kölen ska få en anströmningsvinkel på tex 5 grader från rätt håll så krävs att den torpedformade undervattenskroppen släpas upp till 10 grader snett genom vattnet. Men jag har läst noteringar om att släpmotståndet hos undervattenskroppen endast påverkas marginell pga detta. Tyvärr har jag tappat bort referensen till den noteringen.
SvaraRaderaVi tar en Antheor till. Här seglar på kryss i betydligt hårdare väder. Vi har gott om folk på kanten som kan burka ner oss ordentligt. Aldrig över 15 grader lutning har vi bestämt. Antheor är smal i vattenlinjen men bred över däcket och lutar man så ökar bredden i vattenlinjen och hon stannar. Just här kränger vi pinsamt mycket precis när vi passerar kameran. Bör gå att se vågbildningen mot slutet av filmen. https://www.facebook.com/237027702271/videos/vb.237027702271/10153285671597272/?type=2&theater
SvaraRadera