onsdag 18 september 2013

Trasig autopilot

Styrarmen till min Raymarine SPX5GP autopilot gick sönder under hemseglingen från Helsingborg efter 2manna seglingen Hbg - Gilleleje 7/8 sept. Det var ganska stökigt i vågskvalpet utanför hamnen när jag lämnade Helsingborg, motorarmen var ännu inte monterad, den gled ner från toften och slog i durken. Och var i två bitar. Småhjulen till planetväxeln och en O-ring flög ur. Det är lite märkligt hur man uppfattar styrkan hos en pryl. Den runda styrarmen som kopplas till rorkulten ser väldigt stark ut. Svarteloxerad Al och ljudet eller snarare klangen när den kommer emot något lockar mig att tro att det är en robust pryl. Men de två Al-rören är ihopskruvade med en riktigt klen invändig plastmuff som sprack hur lätt som helst.
Den inre motordelen t.h. Den trapetsgängade delen med sitt skyddande Al-hölje t.v. Plus fyra planethjul och en O-ring.
Nu har jag skickat alla delarna till AB RamNav i Göteborg. Med förhoppningen att dom ska kunna fixa den. Man behöver ett speciellt verktyg för både demontering och montering och utan det vill jag inte pilla med reparationen själv. Jag köpte Autopiloten begagnad så ingen garanti finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar