Gick för motor från Limhamn mot Norra Hamnen i Helsingborg. Transport från ett rejs till ett annat. Svag SO vind, dvs nästan bakifrån. Nordgående ström utanför MSS småbåtshamn. Autopilot och Saildrivemotorn i startgasläge, som ger 6 knop och 12 liter bensin räcker 28 NM. Kan lätt komma upp i 7,3 knop (skrovfart) men då till priset av högre bränsleförbrukning.
Nästan platt vatten, kalibrerad logg för fart genom vattnet och tillgång till SOG, dvs GPSfart. Då är det enkelt att mäta strömmen. Kopplade upp
RayControl appen (
här) på paddan, det är lättare att leka med e7:an mha paddans touchfunktioner än att tafsa på själva e7:an.
Här följer en hel massa bilder från turen norröver, alla utom en är skärmdumpar från e7:an.
Första mätningen gjorde jag ost om Sjollenflaket i höjd med Turning Torso ungefär.
|
Ca 1,4 knops medström bredvid Sjollenflaket t.v. Överst visas position, i de större rutorna visar e7:an SOG=GPSfart, KÖG=GPSkurs, djup, hastighet=fart genom vattnet. Rutan t.h. är Distance To Waypoint, ingen waypoint är här inlagd. |
|
Norr om Sjollenflaket är det ca 0,5 knops motström. Här har jag lagt in en waypoint utanför Barsebäck. |
|
Drygt 1 NM norröver är det 1,4 knop medström. |
|
I djuprännan (22,3 m) utanför Barsebäck mellan Kulorna och Pinhättans fyr har medströmmen ökat till 1,7 knop. |
|
Vid sidan av rännan (18,5 m) minskar medströmmen till 1,3 knop. |
|
Åter i djuprännan och 1,6 knop medström |
|
Strömmen minskar i svängen. |
|
1,7 knops medström på djupflaket söder om Knölen. |
|
Medströmmen minskar till 1,4 knop på 14,2 m djup vid sidan av djuprännan. |
|
Går mot strömmen, visar 1,2 knops motström. |
|
Knölen himself! |
|
1,4 knop motström |
|
1,8 knop medström. Staffans Bank dyker upp i bildens överkant. |
|
1,5 knops medström på Staffans Bank och 19,6 m djup. |
|
1,4 knops motström på banken ökade till 1,6 när djupet ökade. |
|
Körde in i sjögräs och farten sjönk. Nästa 2 knops medström utanför Bäckviken på Ven. |
|
Väl norr om Ven minskade strömmen till ca 1 knop. |
En del slutsatser kan jag dra av mätningarna under dom här extrasvängarna.
1. Strömmen varierar ganska mycket lokalt utanför Malmö. Tex borde man taktiskt kunna utnyttja strömförhållandena runt Sjollenflaket.
2. När vattnet trycker på söderifrån blir det en markant strömökning i djuprännan mellan Pinhättan och Kulorna utanför Barsebäck.
3. Strömmen följer inte slaviskt djuprännan när den svänger utanför Barsebäck.
4. Strömmen ökar på djupflaket S Knölen.
5. Strömmen följer djuprännan syd om Knölen upp mot Staffans Bank. På banken minskar strömmen ca 0,3 knop.
6. Stark ström utanför Bäckviken på Ven.
7. Norr om Ven minskar strömmen.
Mot bakgrund av den här (ganska primitiva) kartläggningen så förstår jag varför vi inte kunde hänga med X99:an
Mille på Ven Runt.
Mille gick över Staffans Bank och fortsatte sen över på det grundare vattnet NV om Knölen och seglade därmed i svagare motström sista delen av kryssen söderut. Den danska X-34:an som kom tvåa i mellanklassen och Kjell Widmark i First35
Maria, som vann stora klassen gick över på det grundare området ännu tidigare. Alla vi som satsade på att segla nära land på Skånesidan hamnade mitt i den värsta motströmmen O om Staffans Bank och hela vägen upp till Knölen. En halvtimmes segling i 5 knop och 0,3 knops fartskillnad motsvarar nästan 2 minuter seglad tid.
Strömskillnaderna runt Knölen var några tiondels och maxströmmen ca 1,7 knop när jag gjorde strömmätningsturen. På Ven Runt strömmade det betydligt mer. Då kan också strömvirvlarna bli kraftigare och de lokala variationerna riktigt stora.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar