Den sista Augusti arrangerade Malmö Segel Sällskap Saltholm Runt. Banan går runt ön Saltholm utanför Malmö. På kuppen seglar vi också runt Pepparholm, den konstgjorda ön som är brofäste på danska sidan - vägen från Sverige till Danmark fortsätter sen i en tunnel under vattnet till Kastrup. Tunneln är en sänktunnel, vilket betyder att det är riktigt grunt just där tunnel går ner under vattnet. Vilket vi blev varse när vi genade vid Pepparholm. Har inte seglat Saltholm Runt sedan Expresstiden för ca 20 år sen.
Skepparmöte redan 08.00, dom 50 båtarna var delade i tre (nästan) lika stora SRS klasser. Seglar med Henrik E, hans syster Ingeborg och Hans K. Minsta båtarna startade 09.00, mellanklassen (där vi seglade) 09.45 och största klassen 10.00. Mycket ström, gissningsvis 2-3 knop sydgående och sydlig vind. Medström över startlinjen, blåste 7/8 m/s.
|
Start klass 2. Piano t.v. Foto: Vailet Svahn |
Startade vid ytterflaggan och slog ut mot djupfåran för att få max medström. Vinden ökade varefter strömmen ökade. Strömmen svepte oss mot lovart och vi behövde inte slå innan vi passerade bron. En H-båt stod på grund vid utfyllningen som skyddar de två bropelarna på varsin sida farleden under högspannet (fartygen ska gå på grund istället för att knäcka pelarna om dom kommer ur kurs). Kraftiga virvlar gjorde att vi kastades omkring precis efter passagen. Två korta slag och sen rundade vi som första båt i klassen fyr #16, dvs andra fyren söder om bron. Halvvind, så småningom satte vi den lilla platta (spinnakern) och gick mot Dragör. Rev den lilla platta när vi närmade oss märket. Men vi tar fel på rundningsmärke, upptäcker det då båtarna efter oss rundar det riktiga märket, som vi passerat på fel sida. Vänder tillbaka och hamnar sist i fältet. Leder gör nu
Marie-Cacao, en Bongo 960, som går fint med sin blåa topphissade spinnaker.
Nu är det motström, vi söker oss tillbaka i lä bakom Pepparholm och plockar några båtar som stannat i motströmmen. Men
Marie-Cacao tuffar på. Det gör också
Krackemut i största SRS klassen som rundat nåra minuter efter oss. Med sina stora svarta topphissade gennaker glider hon igenom hela fältet med båtar i mellanklassen. Utom
Marie-Cacao som går närmare Danmark än vi andra och har fått privatvind.
|
Seapilot bild av rundningen SV Pepparholm. Streckade linjen visar banans rhumb-line. Direkt efter rundningen av västpricken gippar vi in mot Pepparholm (den långsmala konstgjorda ön snett över bilden). Bron från Sverige angör Pepparholm ner t.h. Tunneln lämnar ön upp t.v. Vi seglar nära Pepparholm för att snika runt tunneländen. Navionicskortet i vår Raymarine e7 visar där en annan bild än Sea Pilot, tunneln går ut en bit och vi lovar kraftigt när djupet helt plötsligt minskar till 2m. Sen följer vi den heldragna djupkonturen norröver. |
I motströmmen gäller det att hålla sig så nära Saltholm vi vågar. I Danska sjökort finns 2, 4 och 6 meterskurvor. Inte 3-meterskurvor som man är van vid. Med en båt som sticker 1,80, håller vi oss en bit från 2-meterskurvan och seglar i princip på 4-meters linjen. Strömgränsen ca 20 m utanför oss syns tydligt efter Pepparholm men blir mer diffus norröver. Möter en stor Hansebåt som står på, vi går närmare Saltholm än alla våra konkurrenter. Det lönar sig och vid rundningen av bojen i höjd med vindmölleparken har vi bara onåbara
Marie-Cacao och First 34.7 framför oss av båtarna i vår klass. Går spikrakt till Flakfort (varför tog båtarna från lilla klassen framför oss ut svängen och därmed tappade distans?) Vid Flakfort passerar vi två Laser som startade tillsammans med lilla SRS klassen men som seglar utom tävlan (dom fick inte vara med). En lång slör börjar med sikte på Turning Torso. Bogen innehåller allt från solsken till regn och nästan stiltje till 12/13 m/s. Vi toppar 10 knop när vinden ökar och regnet smattrar. På håll ser vi Skippi 650
Midnight Special som har gått runt när byn kom. Besättningen får hjälp tillbaka av Carrera Helmsman
Nike. Vi seglar jämt med First 34.7 hela vägen fram till Malmö Redd. Sen kryss mot målet i Limhamn. Passerar framför en start i X35 VM, vi håller oss närmare land när vi ser att X35:orna vinner på detta. First 40.7
Yro går förbi oss på kryssen, vi förseglar oss kraftigt pga att vi missbedömde strömmen (som var mycket starkare än vi trodde - norr om Saltholm hade den lugnat ner sig, vi trodde det också gällde vid målområdet). Vi blir tvåa i mellanklassen, nästan 34 minuter efter segrande
Marie-Cacao. Peder och resten av Edmanklanen med Elvström ½-ton
Q blir trea, 2 min och 36 sek beräknad tid efter
Piano. Krackemut vinner totalt. Fullständigt resultat hittar du (
här).
Målgångsöl och sedan prisutdelning. Till raden av mina 13 tidigare tennbägare med MSS loggan på läggs nu en lite större med ny design. Vinden ökade och det blev ingen hemsegling som planerat.
Piano ligger kvar några dagar och sen går vi direkt till Helsingborg för att segla 2manna Helsingborg/Gilleleje TOR nästa helg. Om jag ska vara helt uppriktig börjar det kännas ganska lagom med sommarens seglingsdos. Fast Mumm-Stelton första helgen i oktober ska vi väl också orka med innan vinteride och vinterdvala.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar