söndag 29 september 2013

Byxelkroken - rapport från RJS och Bosse Fransson

Här kommer en rapport från Byxelkroken:
 
Har nu repat mig efter helgens seglats som var rätt krävande. Seglade shorthanded med äldsta dottern och det är ju lite speciellt då man ska ta ner en spinnare själv i 10 sekundmeter, man skulle haft ett par nävar till. Jag har valt en segelsättning som jag funderar på att revidera till nästa år. Jag har nu mätt in båten med fock och code0 och spinnare. Tanken är att kunna köra code i lättvind även på kryssen och till halvvind. Jag har samma fall och gajar som till spinnaren så jag måste koppla om allt. Sittbrunnen är för liten för att ha mer linor.

Erfarenheten jag gjort är att en code0 är ett fantastiskt semestersegel, det sitter på rulle framför focken och man rullar bekvämt ut det och det funkar hyfsat på alla bogar, kryssar man eller det blåser i så är det focken som gäller. Vid kappsegling så blir det för bökigt, bättre då att ha en genua. Ger bättre fart på kryssen vilket i mitt fall är starkt bidragande till höjdtagning. Öppnar det upp lite så blir det kanske lite mindre driv än code0 men man kan sätta spinnare direkt. Ska kolla vad srs blir med 20 kvm genua.

Byxelkroken gick bra, vi kom på 27 plats. Känns som att vi seglar med en för oss ny båt, tar lång tid att hitta rätt. Har inte en chans på kryss i lättvind, jämför med Expresser och Nf som var i min startgrupp. Undanvind går båten riktigt bra, särskilt om det blåser lite mer. Tappade mycket på båthantering. Schabblade med sättningar, nedtagningar, mycket beroende på att jag envisades att köra code0. Säkert 10 minuter. Två i båten och ingen på railen gör skillnad, men det är kul, riktigt skoj.

Snart upptagning och ska ta hem båten. Inga stora projekt men det finns mycket finputs. Tura ut köl och roderavslut, tänkte göra det så vasst som möjligt. Har ett par surfingfenor som jag funderar på att sätt på kölen. Ev sälja elsnurran och få bort 100 kilo, ta bort skäddan och få det slätt mellan roder och köl.

Nytt projekt? Om jag ska ge mig på ett nytt projekt ska det vara något radikalt, något annorlunda. Långt, smalt, lätt, uldb, djupt, snabbt, lätthanterligt.

Komfort? Njae man kan inte få allt.
 
Bosse

1 kommentar:

  1. Låter som om en Wasa 30 vore något för dig att jobba med....

    SvaraRadera