10 båtar startade från Helsingborg på lördag fm. Kraftig nordgående ström och riktigt fin SO, spinnakerstart utanför HYC's klubbhus och sen raka spåret ut i strömmen. Vid tidigare seglingar i Hbg har trafiksepareringen varit förbjudet område, men inte den här gången. Fast inga kappseglingsregler gäller därute och man får inte segla mot påbjuden färdriktning. Vi la oss ca 100 m på rätt sida av mittlinjen, strömmen toppade i 3 knop i höjd med Hittarp. Stor spinnaker och nästan plattläns. Gippade till SB vid Domsten och lämnade mittfåran för att segla mot första och enda rundningsmärket fyren Svinbådan utanför Viken.
Spåret börjar ner t.h. Vi följer mittlinjen i trafiksepareringenoch gippar vid M2 bojen. Texten längst upp har inte med seglingen att göra. |
Öl på bryggan när vi förtöjt. Klockan 4 är det grillfest i klubbhuset. Mycket folk eftersom Gilleleje båtklubb samtidigt har medlemmarnas årliga bjudkalas. Vi vann första etappen med ganska god marginal. En av förklaringarna till vinsten är att vi gick ut i mitten på farleden direkt, båtarna framför oss seglade betydligt närmare svenska landet. Alla båtar efter oss seglade följa John.
Vinden stod sig till nästa dag. Läns hem blir kryss tillbaka. Knappt 2 timmar dit blev 3 timmar 15 min tillbaka. Vinden ökade vid 10 tiden och toppade i 15 m/s i byarna när vi låg nära land efter Hornbeck. Eftersom vind och ström gick åt samma håll, så seglade vi så nära land vi "orkade", det tar på krafterna att slå i 15 m/s. Vi gick ut tills vi nådde ca 1,5 knops motström, slog tillbaka ut när lodet visade 3 m. Visst hade vi kunnat segla mer vågat, den danska båten seglade "helt inpå" och var inne på 1,8 m sandbankar. Vårt problem var ju att vi inte visste om det fanns sten. Vi slog 43 gånger.
Efter Hornbeck ökar strömmen och slagen kommer allt tätare. Kryssvinklarna blir lite sämre som det blir i motström. |
Hela överfarten såg ut så här. Sista biten på svenska sidan flyttar vi in skorpunkterna för kunna hålla ordentlig höjd när vinden minskar mella byarna. |
Första pris var termoskopp och en kokbok. Andra pris termoskopp och en båt om drakar, båtarna alltså. Boken skriven till drakens 75års jubileum 2004. Jag slår upp boken och möts av texten "The only problem with one-design racing is that the best sailor usually wins", skrivet med stor text över hela sidan. Den meningen ska jag suga på lite grand.
Seglar hem i fortfarande stark vind. Storsegel och motorn igång, autopiloten sprack när den ramlade i durken i sjögången så det är bara att spänna fast sig och styra. Passerar samma mittbojar:
M3, 3 knops medström. |
M2, 3,5 knops medström. |
Tack HYC för ett riktigt fint arrangemang! Resultat hittar du (här).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar