tisdag 10 september 2013

2manna Hbg/Gilleleje TOR - Resultat

Återigen en andra plats. Återigen slagen av skickliga danskar, nu i Solus Alta. Seglar med Fredrik, vi seglade också Pantaenius Bohusracet tillsammans.
10 båtar startade från Helsingborg på lördag fm. Kraftig nordgående ström och riktigt fin SO, spinnakerstart utanför HYC's klubbhus och sen raka spåret ut i strömmen. Vid tidigare seglingar i Hbg har trafiksepareringen varit förbjudet område, men inte den här gången. Fast inga kappseglingsregler gäller därute och man får inte segla mot påbjuden färdriktning. Vi la oss ca 100 m på rätt sida av mittlinjen, strömmen toppade i 3 knop i höjd med Hittarp. Stor spinnaker och nästan plattläns. Gippade till SB vid Domsten och lämnade mittfåran för att segla mot första och enda rundningsmärket fyren Svinbådan utanför Viken.
Spåret börjar ner t.h. Vi följer mittlinjen i trafiksepareringenoch gippar vid M2 bojen. Texten längst upp har inte med seglingen att göra.
Strömmen avtar markant och när vi rundar Svinbådan är det riktigt lugnt. Gippar vid fyren men river stora spinnakern ganska direkt efter rundningen. Kopplar om till den lilla platta, nu går det fort, broachar några gånger men lär oss snabbt att parera i tid. Med några distansminuter kvar går vi förbi Solus Alta och når mållinjen som första båt. Enmansseglingsnämnden har blivit stoppad pga avstängd trafik på Strandvejen så vi stannar och tar målgångstider. Vi seglade drygt 16 NM på 1 timme och 56 minuter. Härlig segling, med vågor hade det blivit ännu snabbare.

Öl på bryggan när vi förtöjt. Klockan 4 är det grillfest i klubbhuset. Mycket folk eftersom Gilleleje båtklubb samtidigt har medlemmarnas årliga bjudkalas. Vi vann första etappen med ganska god marginal. En av förklaringarna till vinsten är att vi gick ut i mitten på farleden direkt, båtarna framför oss seglade betydligt närmare svenska landet. Alla båtar efter oss seglade följa John.

Vinden stod sig till nästa dag. Läns hem blir kryss tillbaka. Knappt 2 timmar dit blev 3 timmar 15 min tillbaka. Vinden ökade vid 10 tiden och toppade i 15 m/s i byarna när vi låg nära land efter Hornbeck. Eftersom vind och ström gick åt samma håll, så seglade vi så nära land vi "orkade", det tar på krafterna att slå i 15 m/s. Vi gick ut tills vi nådde ca 1,5 knops motström, slog tillbaka ut när lodet visade 3 m. Visst hade vi kunnat segla mer vågat, den danska båten seglade "helt inpå" och var inne på 1,8 m sandbankar. Vårt problem var ju att vi inte visste om det fanns sten. Vi slog 43 gånger.
Start från Gilleleje t.v. Ännu så länge ganska svag ström och långa slag. Här blåser det knappt 10 m/s och vi hade "vanlig" fockskotning, dvs fockskotet på inre skenan uppe på rufftaket. Svårt att trimma om i byarna.
I höjd med Hornbeck drar vinden i. Vi har tappat lite på båtarna bakom oss. Det går helt enkelt inget vidare. Flyttar ut skotet på yttre skenan och då går det fortare, seglar konstant 6,2 - 6,5 knop genom vattnet. Vi drar sakta ifrån båtarna bakom oss. Men Solus Alta nånstans där framme glider i sin tur ifrån oss.
Efter Hornbeck ökar strömmen och slagen kommer allt tätare. Kryssvinklarna blir lite sämre som det blir i motström.
När vi närmar oss Helsingör på danska sidan tar vi in kraftigt på Solus Alta men det är bara skenbart. Dom har börjat gå ut i strömmen för att runda W1 bojen utanför Kronborg. Vi ligger närmare land. Vi borde legat kvar långt inne lite längre, men allt såg ju så bra ut. Vi faller av lite för tidigt, strömmen drar iväg med Piano och vi måste slå tillbaka.
Spåret går över 3,5 m grundbank. Där borde vi slagit in ytterligare en gång. Istället gick vi ut och fångades av strömmen. Vi slår snabbt tillbaka när vi ser att det är kört. Kryssvinklarna därute blev riktigt läbbiga. Vi gjorde 4 knop över grund och 6,5 knop genom vattnet under det korta slaget söderut.
Hela överfarten såg ut så här. Sista biten på svenska sidan flyttar vi in skorpunkterna för kunna hålla ordentlig höjd när vinden minskar mella byarna.
Nästan precis 5 minuter seglad tid efter i mål. Det var jaktstart och vi hade bara obetydligt snabbare seglad tid. Efter oss var tidsmarginalerna stora. Luffe 37 Tiamo kom trea, JOD Spindrift fyra och Finngulf 33 H2O blev femma. Övriga bröt seglingen.

Första pris var termoskopp och en kokbok. Andra pris termoskopp och en båt om drakar, båtarna alltså. Boken skriven till drakens 75års jubileum 2004. Jag slår upp boken och möts av texten "The only problem with one-design racing is that the best sailor usually wins", skrivet med stor text över hela sidan. Den meningen ska jag suga på lite grand.

Seglar hem i fortfarande stark vind. Storsegel och motorn igång, autopiloten sprack när den ramlade i durken i sjögången så det är bara att spänna fast sig och styra. Passerar samma mittbojar:
M3, 3 knops medström.
M2, 3,5 knops medström.
Vi hade kanske kunna ta oss runt också M2 och M3, men vi tackar för att strömmen bara satte 2,5 knop mellan Helsingör och Helsingborg.

Tack HYC för ett riktigt fint arrangemang! Resultat hittar du (här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar