Båt
|
DH
|
SRS
|
DH/SRS
norm
|
Accent
|
1,028
|
1,037
|
1,03
|
Anteor ½ton
|
1,161
|
1,185
|
1,02
|
BB10
|
1,139
|
1,202
|
0,98
|
Centerline
|
1,282
|
1,4
|
0,95
|
Cumulus
|
1,013
|
1,104
|
0,95
|
Dehler 29 std
|
1,125
|
1,151
|
1,02
|
Dehler 34SV
|
1,214
|
1,283
|
0,98
|
Express
|
1,03
|
1,114
|
0,96
|
Farr 30
|
1,306
|
1,348
|
1,01
|
First 35
|
1,228
|
1,298
|
0,98
|
First 40
|
1,346
|
1,387
|
1,01
|
First 40.7
|
1,286
|
1,339
|
1,00
|
HP 1030
|
1,256
|
1,3
|
1,00
|
J
105
|
1,289
|
1,257
|
1,07
|
J 80
|
1,164
|
1,2
|
1,01
|
J 97
|
1,231
|
1,224
|
1,04
|
Kracer 40
|
1,27
|
1,352
|
0,98
|
Melges 24
|
1,202
|
1,266
|
0,99
|
Mumm 36
|
1,335
|
1,341
|
1,03
|
Omega 30
|
1,11
|
1,143
|
1,01
|
Piano
|
1,202
|
1,207
|
1,03
|
Smaragd
|
1,044
|
1,19
|
0,91
|
Spaeckhuggare
|
1,05
|
1,054
|
1,03
|
X 332
|
1,192
|
1,236
|
1,00
|
X 34
|
1,213
|
1,264
|
1,00
|
X99
|
1,19
|
1,254
|
0,99
|
Xp 38
|
1,304
|
1,323
|
1,02
|
Den båt som sticker ut mest är Smaragden, seglar inget vidare enligt DH. Den andra ytterligheten är J 105, väldigt snabb enligt DH jämfört med vad SRS visar. Två båtar är visade i blått: Centerline och Cumulus. Riktigt långsamma enligt DH jämfört med SRS. Express i blått gynnas också av DH jämfört med SRS. Piano finns med i listan, värdet över 1,0 innebär att DH uppenbart inte är någon hit för Piano jämfört med att segla SRS.
Orsaken till att Smaragd har så lågt DH är att båten klassas som långkölad !?!. (Det står "LAV" i DH brevet, den bästa tolkning jag kan ge för detta ord är just långkölad).
Spaeckhuggaren är inte en speciellt snabb båt, men den har definitivt kort köl och är ganska lätt, följaktligen relativt högt DH.
Det finns en gyllene regel i DH, nämligen att aldrig räkna totalresultat för alla båtar. Det ska vara många löb, ofta är det få båtar i varje. Dessutom utförs respitberäkningen så att det krävs minst en dator med excelark för att man ska kunna genomskåda korrigerade tider för båtar i olika löb. En annan regel är att båtarna indelas i olika löb baserat på i första hand SV-talet, ett slags accelerationstal där mycket segel och låg vikt ger ett högt SV-tal. Dvs det finns ingen risk att Smaragd och Piano kommer att hamna i samma löb. Jag har all respekt för att DH systemet är uppbyggt på detta sätt, men faktum är att regeln är helt oduglig när man faktiskt tittar på totalresultat. Dessutom - tänk er att en Express och en Smaragd hamnar i samma grupp i Öresunds Cupen enligt DH (där Smaragd mäter DH 1,04 och Express DH 1,03, dvs dom förväntas vara nästan lika snabba). Hur rättvist skulle vi uppfatta detta?
Ju mer jag jämför olika regler så inser jag att SRS med sina "mjuka okända variabler" har störst möjlighet att få fram enkla användbara respittal för den typ av kappsegling som står till buds för Piano.
Men Piano är alldeles för snabb i förhållande till sitt SRStal protesterar nån (flera gör detta). Det blir ett vinteruupdrag för SRS TK att utreda om det verkligen är så. Eller om Piano har haft tur med vindarna och strömmen i kombination med att hon seglats väldigt väl i de få kappseglingar vi varit med.
Hoppas du fortsätter med den här sortens analyser! Självklart är det för litet material för att kunna säga vad som är rätt eller fel men det pekar ut, liksom i ditt förra inlägg, en skillnad mellan bedömningen i DH och i SRS.
SvaraRaderaOm din båt har för lågt SRS-tal eller ej vet jag inte men de Hansson 31:or jag sett har inte skenat iväg okontrollerat i resultattabellerna. Dina analyser av kappseglingarna och skärmdumparna av sjökortsplottern spår visar på ett konsekvent tänkande som borde ge mer utdelning än SRS-talet ;-)
Hej Anders.
SvaraRaderaHemma i klubben o i några grannklubbar kommenteras det angående mit SRS tal oxå.
Jag tror mitt oxå är lite lågt.
Problemet för oss är att vi seglat bra i några tävlingar o mindre bra i några, vi hr blandat o gett... men jag tror SRS är ett bra system. De kommer höja talet strax.
Nu till vinterprojekten för att förbättra snabbheten o komforten
MVH Andreas
Jag tror att mättalet ifrågasätts för alla båtar som kappseglas väl. Bäst domare i den diskussionen är ju man själv, man vet oftast varför det gick bra respektive dåligt i ett rejs. Så i huvudsak kappseglar man med sig själv oavsett om det är SRS eler entyp. Klarar man sig bra i förhållande till sina egna mål gläds man också åt andras uppskattning.
SvaraRadera