lördag 17 november 2012

Vendee Globe

Försöker få lite grepp om Vendee Globe som startade för snart en vecka sedan. Dom enda deltagare jag hade någon uppfattning om innan start var Samantha Davies och Hugo Boss - förlåt Alex Thomson. Hittills har fyra båtar brutit, bl.a. Samantha. En båt - Energa - har stora problem med autopiloten. ligger nu mer eller mindre och driver efter en kinesgipp, han hoppas på lugnt väder för  att kunna klättra upp i riggen och skära ner den stora gennakern som är lindad runt storseglet.
Har laddat ner iPAD appen men har ännu inte fått samma känsla som för VOR senast. Nästa steg: börja följa dom dagliga direktsändningarna.
Den franska sändningen startar halv ett, från en studio i Paris förstås. Jag kommer in i sändningen under intervjun med Louis Burton, han som krockade med en trålare utanför Portugal medan han tog en tupplur.
Jag förstås inte alls franska, men han verkade inte skämmas ett dugg. Skulle inte jag gjort heller i den situationen.

Sen satelittelefonintervjuades några som fortfarande seglar. Under tiden visades arkivfilmer.
Tex på båten som leder: Banque Populaire seglad av Armel le Cleach. Men såna bilder med överspolning har man väl fått nog av under senaste VOR.
Vid det laget hade jag väl tappat fokus på vad dom egentligen pratade om.
Lite efter ett startade den engelska sändningen. En inte fullt så brilliant engelsktalande studioreporter tog över, det som avhandlades på 35 minuter i den franska sändningen blev ett sådär 10 minuter betydligt mindre charmigt spansk/engelskt inslag.
Vendee Globe seglar vidare. Mitt intresse har vaknat - jag vet vad jag ska göra imorgon halv ett. Förkovra min franska tex. Förresten - är det nån som har telefonnumret till programledaren?

3 kommentarer:

  1. Två spännande saker ligger närmast; Hur ta sig genom doldrums och var haka på roaring forties? Där emellan en "transportsträcka"...
    Alex Thomson har bevisat att han kan segla fort men brukar segla sönder så han skulle jag inte sätta några större pengar på. Rookien Gabart kommer nog att ha svårt att hålla sig kvar i toppen. Armel med det omöjliga efternamnet, Jean-Pierre Dick, Bernard Stamm, Vincent Riou och Jean le Cam är nog de namnen som kommer att slåss i toppen. Mike Golding har en bra chans om några seglar sönder.
    Håller med dig om att det var synd att Sam Davies mastade av. Hon kom fyra förra gången genom säker och traditionell segling när de i toppen stressade sönder sina och varandras båtar. Nu kanske hon föll för samma sak själv?

    SvaraRadera
  2. Ett tips är att läsa in dig på de franska seglarna. De är sköna typer och var och en har sin egen stil, både på banan och bryggan. Vissa är lätta att gilla - typ Le Cam - några andra lite svårare...

    SvaraRadera
  3. Ett annat sätt att skapa engagemang är att segla Vendée Globe på Virtual Regatta. Har fått kritik för servercrashar men nu är det full fart igen och det drabbade alla lika...
    Det går att starta även nu då man hamnar där VR:s "masterbåt" ligger.

    SvaraRadera