fredag 9 november 2012

Black or White (does it matter)?

Planeringen inför 2013 börjar tidigt. Iallafall på kappseglingsbloggarna där alla nya finesser beskrivs.  För Pianos del handlar det mera om vad som kan tas bort. Enkel segling, vi är ofta inte så många ombord, inte bli distraherad av för mycket. Monterar inte vattentanken, har plockat bort pump och hydrofor. Väljer bort autopilot, logg i vattnet och vindinstrument som möjliga nyheter. Det blir iallafall en skiva över ugnen när den inte används - bra med ordentliga arbetsytor. Magnetkompassen på masten - Contest 130, det var mycket Expressnostalgi inblandat när den monterades - gör ingen människa glad, men den får ändå vara kvar som reserv om dimman väller in samtidigt som elförsörjningen brakar ihop. En TacTic får bli det viktigaste taktiska instrumentet ombord.

Går det inte tillräckligt fort med vita segel? Vad har nu Henrik E tutat i honom?
Nytt storsegel med svarta Kevlartrådar. Det får bli melodin nästa år. Henrik finskär mastliket efter sjösättningen, mastfoten var inte helt kurant och behöver limmas om och vi måste göra nya prov för att se hur masten böjs under segling. Allteftersom säsongen gick, blev det svårare och svårare att krumma masten. Med genomgående mast som är fastgjuten med silikon i däck och vilar på akterkant i mastfoten blir det nästan omöjligt att krumma mastens nedre del mha av häckstaget.
Nästa projekt blir väl att fixa upp mättalet från SRS 1,207 (blir 1,209 när deplacementet justeras från 3200 till 3100 kg) till SRS 1,22 så att Piano får vara med på Marstrand Big Boat Race. Undrar hur mycket PBO riggtrådar kan ge? Tyvärr ger väl utbyte av Al förstagsprofilen till nåt lättare i kolfiber ingenting. Skulle kanske kunna ta med cruisinggennakern i SRS mätbrevet? Kanske nån av er som läser detta har ett tips om hur jag kan höja mättalet?

6 kommentarer:

  1. Det räcker väl att segla så väl som du gjort för att få reviderat/höjt SRS - i alla fall vad man kan tolka ur en del kommentarer ;-)
    Lite extra akterrunda och kol angivet som segelmaterial kanske kan ge 1 tusendel extra. Väg prylarna du tar ur (vattentank osv) så kanske du fixar 1 tusendel till.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Vattentanken var urtagen när jag vägde, men fatheadstor kanske vore nåt! Backstag finns tyvärr redan med i mätbrevet.

    SvaraRadera
  3. Code0 på rulle!
    Helt otroligt segel i lättvind. Gjorde inte mer än +0,013 på min RJ, men så effektivt.

    SvaraRadera
  4. Låter bra, 1,209 + 0,013 = 1,222. Då klarar jag gränsen till MBBR. Och alla andra Öresundsseglare blir glada eftersom det sällan blåser så lite att jag har nytta av seglet!

    SvaraRadera
  5. Följer din blogg som är helt kanonnra och önskar ett riktigt Gott Nytt År.

    Har du funderat ut något bra knep för att höja SRS till över 1.22 (MBBR) och givetvis öka Pianos slagkraft inför 2013?

    Blir det Code på rulle?

    Topphissad spinnaker är väl ett sätt att enkelt o billigt vässa taggarna lite?
    Vågar du köra maxspinnaker topphissad på Piano? -Håller kaltoppen för det utan fioler?

    När du mäter in Piano som masthead, har du då mätt in hela mastens längd inkl toppbeslaget eller bara till mätmärket?
    Det råder visst forfarande förvirring över det och olika uppgifter figurerar.
    -Mastens hela längd ska mätas inkl. beslag och sedan från förstaginfästning <10% kvar till något uppåt?

    Tänkte väl fråga någon i SRS/SSF om det, men eftersom det ev ska ändras 2013 så kanske det klarnar upp.

    Antagligen var du enda båt som hadde masthead och backstag i mätbrevet 2012 eftersom det inte fanns som alternativ,men du lyckades med det ändå.
    (kanske är backstagen gratis i mastheadvalet?)

    Hört något mera om ändringar i SRS inför 2013?

    SvaraRadera
  6. God Fortsättning själv! Tack för vänliga ord, dom får mig att vilja köra bloggen ett tag till. Om att höja mättalet. Jag har diskuterat detta med min besättning, vi har kommit fram till att kappsegling som minsta båt i fält med stora båtar inte är något att eftersträva, så ändringar med enda syfte att höja mättalet utan att det ger utdelning i fart hoppar vi över. Henrik håller på med det nya storseglet och dessutom ska vi ha rev i focken. Vi har kommit på ett sätt att enkelt samla ihop duken under revet för att undvika ett paket som åker fram och tillbaka i vågor och vind.
    Topphissad spinnaker skulle masten klara efter förstärkning, det gäller att kompensera för 30 mm hålen till hakplåtarna. Men jag kommer inte att göra så stora förändringar inför den här säsongen. Måste utvärdera båten bättre först, framförallt segla mot X99 båt mot båt. Vi var snabbare den enda gång vi seglat mot en X99 hittills, men vi startade inte i samma start och var aldrig i närheten av varandra på banan. Samlar på kunskap och ideer som jag ska kunna tillämpa på #26, som ännu inte är såld.
    Backstagen diskuterade jag med SRS tekniska kommitte. Och då kom vi fram till att min rigg ska klassas som MH. Samtidigt som alla andra Hansson 31:or har partialrigg (pga att dom har mast på däck). Detta kommer säkert att ändras till i år, dvs 2013. Jag har skrivit lite förslag till SRS TK om hur detta skulle kunna lösas. Möjligheten att montera backstag var en reservutgång, helst vill jag undvika dom och dom blev heller inte monterade 2012. Min kaltopp är 1,40 m från mätband till förstagsfäste,masten är 14,7 m lång. Om kaltoppen ska räknas till mastens översta punkt (+15 cm), så har Piano partialrigg. Jag frågade SRS TK om hur kaltoppen skulle mätas men fick inget tydligt svar (det skulle jag bedöma själv). Iallafall seglade Piano utan backstag förra året. Du har rätt i att backstag var gratis för MH rigg 2012.
    Det blev en del snack om Pianos SRS mättal i slutet av säsongen 2012, både på den här bloggen (kommentarerna urartade, så jag tog bort dom) och på BLUR dit diskussionen flyttade efter att stängt här. Jag kontaktade SRS för att få revision av mättalet, men allt var som det skulle.
    Jag har inte hört något om innehållet i SRS 2013.

    SvaraRadera