söndag 23 januari 2011

1974


MSS kran på Limhamn
Litet nostalgiskt mellanspel. Vi backar bandet nästan 40 år. När självbyggandet satte fart. Scampi, Murena, Robber, Joker, exempel på framgångsrika havskappseglare. Flera av konstruktörerna kände jag personligen. Klart man kan rita själv. Tog tillsammans med Johan Larsvall fram en träbåt i storlek mellan kvart- och halvton. Drygt 8 m lång, i plastversion några år senare hette den 8½.

1973. Byggdes på Karlsro båtvarv i Rosättra utanför Norrtälje. Skrov och däck kostade 15 000 kronor.
Hyrde in mig i en "rivnings" lada. Lunds kommun köpte upp gamla industri- och jordbruksfastigheter för att göra om hela stan.
Slipade bordläggning, råolja+lacknafta inifrån tills det trängde igenom hela bordläggningen, betsa, lacka 7 gånger. 850 kg bly (vi skippade sen bulben så kölvikten blev bara 600 kg). Motor hade vi inte råd med. Bergström-Ridder rigg, masthead med 30 grader svepta spridare. Köpte ett maströr av Benns. Pressade ändstycken till rod-rigg. Johan sydde starcutspinnaker och ruffkapell (det var en solskensbåt, hela rufftaket kunde öppnas). Akterskeppet skulle kanske hålla måttet även idag, men inte förskeppet. Den fallande stäven skapade ett kort och därmed trubbigt undervattensförskepp.

Upptagning på Lidingö hösten 1974.

S5012 "Silja Lime"
Seglade lilla banan på Gotland Runt 1975, trea efter Spaekhuggaren och Linjett 30. I början av februari 1976 ringde Stefan Magnusson från Stockholm och ville köpa båten. Han övertog den i augusti samma år, vi ville segla en semester till först. (Tänk känslan att 1976 gå till banken med en Konsumpåse proppad med 55 000 i kontanter). Återsåg båten en gång 1983 på Mysingen. I början på september 2010 hade hon hittat till Norrtälje och var till salu på Blocket. I uppenbart ganska dåligt skick. 36 år, det kanske är en normal livslängd för en lätt byggd träbåt. Speciellt om den har fena och grundstötningskänslig kölplanka i ek. För 15 kSEK, cirkeln sluten?
Norrtälje 2010, bild från Blocket
Men Silja Limes historia slutade inte i Norrtälje. Du kan läsa fortsättningen (här).

3 kommentarer:

  1. Hej Anders!
    Har sett ditt gamla trä Piano i olika sammanhang den ser ut att flytta lätt för att väga 2500 kg som den är inmätt med enligt SRS mätbrevet, har du någon aning om vad den väger?

    Tack för intressant blogg. Anders Svensson X-99 Falken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstruktionsdeplacementet var 2,4 ton, LWL 6,4 m, BWL 2,16 m och skrovdjup 0,42 m. Till det kommer kölens volym 60 liter. Överhänget bak är 0,72 m enligt utslagsritningen. Jag misstänker att Roffes båt faktiskt flyter lite djupare. Breddöverhängen är drygt 30 cm på varje sida, det ger skrovet en svävande lätt känsla. Jag föreslår att du begär mätrevision om du tror deplacementet är fel. Jag tror att Roffe skulle gilla att få upp mättalet lite, då slipper han hänga på sina gigantiska spinnakrar för att klara den undre mättalsgränsen för S2S.

      Radera
    2. Tack Anders, efter den här utläggningen känner jag mej helt trygg med angivet deplacement. Det är som du säger en svävande känsla på båten ganska frän upplevelse.

      M.V.H.
      Anders Svensson

      Radera