En båt ska ha ett roder. Med i leveransen från varvet i Älvenäs kom två fina, injiceringsgjuta roderhalvor. Som skulle bli ett roder. Jörgen hade ordnat hjärtstock med sfäriskt nålkullager från JEFA.
JEFA standardroder har tjocklek 18%, lite väl tjockt i min smak. Gösta E ritade ett 12% roder till Hansson 31.
Slipa rent alla kanter och passa ihop roderhalvorna. Behöver slipa mycket i bakkanten för att erhålla totalt 2 mm tjocklek efter ihoplimning. Limma fast hjärtstocken i ena halvan. Tryckcentrum på ett roder ligger 25% från framkanten. Hjärtstocken är placerad så den effektiva placeringen är 20% från framkanten, dvs rodret blir lagom balanserat. Limmade med epoxispackel. Hjärtstocken är först målad med lamineringsepoxi och våtslipad för att epoxi ska binda till metallen. Laminerade Al-hjärtstocken mot roderhalvan!
Limmade in divinycellbitar.
Slipa rent så att god passning erhålls mot den andra halvan. Lite knepigt moment.
Lägg på flödigt med epoxispackel och lägg ihop paketet. Fick formkorrigera ovansidan.
Färdigt roder! Bilden tagen vid sjösättningen i september!
Hej
SvaraRaderaKul projekt!
Har du vägt rodret oxå?
Vilken hjärtstocksdimension valde du?
Hu mycket slipade du ner hjärtstocken för att minska tjockleken?
MVH Andreas
Kul och jobbigt, men eftersom det dragit ut på tiden hinner man med annat också. Har inte vägt rodret, ville inte att det ska flyta - det gör det inte - eftersom lagerfunktionen då blir fel. Hjärtstocksdiameter 58 mm, som minskar till 40 mm. Som du ser på första bilden så passar det bra hela vägen. Konstruktionen tog Erik Hansson fram när han började tillverkning 2002. Har inte slipat nånting.
SvaraRaderaLitet tillägg, hjärtstocken beställdes som den är från JEFA, det vara bara att montera!
SvaraRadera