tisdag 4 januari 2011

4de jan 2011, om kölen

Hansson 31 kölen ser lite udda ut jämfört med alla moderna smala djupa kölar. H31 kölen har ett 1,2 m djupt kölblad, som är 1,5 m långt i överkant (infästningen till skrovet) och 0,8 m vid bulben. Blybulben väger 1 ton, bladet ca 350 kg. Min spontana reaktion när jag fick syn på H31 #24 hos båtbyggaren i Henån på Orust (våren 2007) var att kölen måste ändras! Men många diskussioner med Gösta E och med Arild Heldal (Arild och Anne vann sin klass i Bohusracet 2010) har övertygat mig om att kölkonceptet är rätt. Finns ingen NACA profil nånstans. Gösta E är också flygplanskonstruktör. Små långsamtflygande propellerplan hade på 30 - 40 - 50 talen NACA profiler. Alternativ utvecklades av NASA och GAW profilen togs fram. I princip är det en NACA profil som man kapat vid maxtjockleken och förlängt med en rektangel. Och slipat lite lagom så att övergångarna blir mjuka! Större vingarea och tunna profiler. På det sättet minskade man bränsleförbrukningen (dvs släpmotståndet) med ca 30% när planen tuffade fram i sin långsamma marschfart. Kölen har en av Gösta modifierad GAW profil. Den nästan vertikala framkanten och den mer sluttande bakkanten är helt enligt skolboken - en approximativt elliptiskt köl. Bulben har överhäng enbart bakåt, det är både en fråga om tyngdpunkt och att undvika att det hänger kvar skräp när man varit ute och trålat på havet. Arilds kommentar var: Rör inte kölen!
Det finns tre olika kölvarianter till H31. Den första kölen hade ett galvaniserat veckat tunnplåtsblad, som upptill var svetsat till en tjock plåt som skruvades fast i skrovet. Bladet var ihopgjutet med blybulben. Plastskal limmades utanpå tunplåtskölen för att få rätt form. Den andra varianten var 100% gjutjärn. Den tredje (se bilden) varianten är en kompositköl med blybulb som har ingjutna kölbultar som skruvas i skrovet. Runt bultarna är limmat två injektionsgjutna glasfiber/vinylesterskal fyllda med vinylester och glasfiberspill, som bildar kölbladet. Skalen övergår upptill i två flänsar. 12 st M20 kölbultar går nerifrån blybulben, flänsarna är skruvade till skrovet med 10 st M12.
Alla tre kölvarianterna har samma form och nästan samma vikt. Järnkölsvarianten har förstås ngt högre tyngdpunkt. Piano har variant 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar