tisdag 11 januari 2011

Mast

Kolfiberrigg är dyrt, riktigt dyrt. Frågade Selden - ca 3 ggr Al-riggen. Frågade Marström - dom hade inte tid. Nordic mast i Danmark var inte ens lönt att fråga med tanke på att danska kronan stod skyhögt (drygt 2 år sen). Då dök iden upp att köpa masten i delar och sätta ihop själv. Våren 2008 hittade jag en tillverkare i Slovakien, men innan jag hann köpa det jag ville ha dök ett snopet meddelande upp på hemsidan - agenturen för hela marinprogrammet hade överlåtits på Southern Spars. CST Composites i Australien hade det jag ville ha. Köpa mast från Australien? Priset för tre delar till maströr, bom, spridare och spinnakerbom med frakt till Sverige blev lite dyrare än en komplett Al-rigg från Selden. Båtfrakten blev dyr, det hade faktiskt blivit lite billigare med flygfrakt. Och mycket snabbare. Alla som vänder papper i speditionsbranschen ska ha en massa betalt.
Jag hade tillgång till hela underlaget för tidigare beställningar. Hansson 31 hade i orginal mast på däck. Jag har valt att ha genomgående mast för att öka säkerhetsmarginalerna. Skickade underlaget till CST, som starkt rekommenderade att öka styvheten ett steg. Jag hade först valt att ha samma styvhet och kunde därför ha ett något tunnare maströr än Al-riggen. Men jag lyssnade på CST och det innebär att Seldens senaste Al-mast till Hansson 31 och kolfibermasten har samma ytterdimensioner. Hansson 31 har nästan precis samma rigg som Flying Tiger 10.
Många studiebesök, sökande på nätet och spanande på kolfiberriggar för att få ideer. Några beslag har jag köpt från CST, några från Selden och några har jag tillverkat själv. Alla rör i kolfiber, dvs också spridare och bom.

5 kommentarer:

  1. Bra förslag
    Blir mast i delar billigare än en hel mast?
    Jag frågade om mast till min båt, samma profil oxå. Även fast jag har något större båt.

    Vad blir vikten på maströret inkl förstärkningarna vid sammanfogningen?
    Hur lång mastprofil har duiu?

    MVH Andreas

    SvaraRadera
  2. Jag kom fram till att det blir mycket billigare med mast i delar. Varje skarv väger ungefär motsvarande 1 m maströr, min mast är 15 m, väger alltså som 17 m maströr. Vikt knappt 2 kg/m, alltså totalt ca 30 kg. Till detta kommer segelrännan i Al. Men CST's nya profiler har integrerad ränna.

    SvaraRadera
  3. Hej, vad kostar det då ungefär att göra som du gjorde och vad fick man och vad blev det i pengar i slutändan när båten var riggad och klar? Jag är jättenyfiken, hade tänkt mig ngt liknande till min klassiker -47.
    mvh/Peter

    SvaraRadera
  4. Svar till Peter: Som jag skrivit i bloggen, så kostade alla delarna till masten inklusive frakt ungefär lika mycket som Al-riggen komplett. Stående riggen och rulle till focken tillkommer. För två år sedan innebar det ca 85 kSEK för mast, bom och spinnakerbom. CST's priser i AU$ är samma, men AU$ har blivit 30% dyrare, räkna med + 20 kSEK. Enklast kontaktar du Chris Dixon och ber om en offert. Alla block och förstagsfästet är Selden, jag har lite delar över som du kan få köpa.

    SvaraRadera
  5. Mailadress till Chris Dixon: c.dixon@cstcomposites.com

    SvaraRadera