Ritad 2003, för mina ögon är det mycket Farr 30 över skrovet. Nästan en meter längre än Farr 30. |
Det förra inlägget och bilderna ovan visar den (till synes) fjäderlätta båten MF 10. Jag tog kontakt med varvet i Schweiz med lite frågor.
" ... Tack för e-post. Här är svar på dina frågor om båten MF 10.
Huvudmåtten är:
Skrovet är dimensionerat för att uppfylla kraven i ISO standarden. Skrovdimensioneringen kan anpassas till de vatten båten kommer att segla i. Båt #1 (båten som visas på hemsidan) är byggd för att seglas i Medelhavet.
MF10 kan byggas som en perfekt racer-cruiser. Båten har stor inombordsvolym och kan bära mer vikt. Men den är inte lika spatiös som en renodlad cruisingbåt. Segelplanet kan självklart anpassas till östersjöförhållanden.
Vacker båt, nu har jag ännu mer att fundera på. Frånsett att MF 10 är lite i största laget är programmet rätt. Utan teakdäck i så fall!
LOA : 10.2 m
Bredd : 3.2 m
Djupgående : 2.5 m (kölen kan lyftas så att djupgåendet reduceras till 2 m, det finns många hamnar i Genevesjön som tillåter max 2 m djupgående).
Kölvikt : 1400 kg
Deplacement : 2800 kg
Segelarea: 73 m² (med fatheadstor för kappsegling)
Gennaker: 150 m²
Ståhöjd i ruffen: 1,8 m.
Skrovet byggs i sandwich med E-glasfiber, 20 mm PVC skum. Lokala förstärkningar i kolfiber. Skrovet kan byggas i 100% kolfiber.
Mast, bom och bogspröt från Pauger. Vant i PBO eller rod, båt #1 har rod och båt #2 har PBO.
Båtarna är byggda av Oliver Luthi med specifikationer framtagna tillsammans med kunderna. Vi ändrar specifikationen efter kundernas önskemål, tex fast köl, mindre rigg etc. Iden är att bygga en båt som till 100% matchar dina önskemål.
Skrovformen är mycket allround och är snabb i alla förhållanden. Den relativa kölvikten (50%) är hög och båten är säker.
Medelhavsbåten, spanar du noga ser du att den har längsgående tofter i sittbrunnen närmast ruffen. |
Racingstoren |
2 båtar seglar i Schweiz. Den ena på Genevesjön och den andra på Biennesjön. På bilderna ser man skillnaderna mellan båtarna (utformning av luckor och ruffhöjd).
Racing t.v., Cruising t.h. |
Ägaren till MF 10#2 Endorphine kappseglar bara sparsamt med sin båt, huvudsakligen cruisar han med båten och storseglet är minskat. Båten har teakdäck.
Mekanismen för att lyfta kölen. |
Cruisingbåten Endorphine med minskat storsegel och teakdäck |
....
Bästa hälsningar
Olivier Mousselon
"
Drar upp lite väl stor häckvåg? |
Som jeg ser det er der billeder af mindst 2, måske 3 forskellige skrogformer. I forrige artikel ligner hækken en botin/carkeek tp52, mens hækken er helt anderledes på nogle af billederne i denne artikel.
SvaraRadera/SilverSurfer
Skroven byggs one-off på utsågade plywoodspant, det finns inga färdiga formar. Man kan få vilka skrovlinjefinesser som helst :-)
RaderaMåste nog hålla med Silversurfer om att det är flera olika skrov med olika linjer på bilderna. Om Du går in på Erik Barkefors utmärkta blogg "Racer o Cruiser" och kikar på inlägget om roliga båtar 30-36 fot, så hittar Du en länk till en designfirma som säger sig ha varit inblandade i den oranga båten, som tydligen heter MF 10. Håller med om att båten på sista bilden ser ut att flytta väl mycket vatten. Svårt att få till bra stabilitet för shorthandedsegling med så smal vattenlinje och ett akterskepp utan volym. Räknar jag rätt på händer och fötter så är dom 7 man ombord och det behövs nog. Då sticker ju det seglande deplacementet iväg också, vilket ju syns på kölvattnet.
SvaraRaderaThomas Wiberg
Ser ju ut att vara en enkel lösning för att minska djupgåendet. För att båten inte skall lukta rutten fisk invändigt i hamn skulle jag föreslå en lösning med költrumma ända upp till rufftaket och invändiga (i trumman) hydraulkolvar. De två båtar jag varit ombord i med trumma som är öppen in i båten med kölen lyft luktade båda tydligt invändigt. Det hjälper tyvärr inte med giftfärg eftersom det biologiska slemmet som ändå uppstår på ytorna efter bara nån vecka luktar. Bara ett litet tips om en lyftkölsbåt skall vara trevlig att vistas i.
SvaraRaderaThomas Wiberg