Några av er är skarpögda och såg direkt att skrovbilderna på Luthi MF 10 i förra inlägget (bläddra ner så hittar du det) visade olika skrovformer. Med och utan flare i aktern (flare innebär att spanten kragar ut upp mot däcket). Egentligen kan man få vilka skrovlinjefinesser man vill eftersom båtarna byggs one-off på utsågade spantmallar.
Här kommer ytterligare två bilder som jag fick från varvet när jag frågade om detaljer:
|
Det är en sån här sittbrunn jag vill ha. Fast gärna med lite högre sargar.
Överspolande vatten är kanske inget problem där den här båten seglar
(i Medelhavet), men här hemma är det ofta obehagligt kallt. |
|
Med kolfiberförstärkningar utefter reling och kölstock och motor på plats. |
Att få till en lite högre sarg vid sittbänkarna är ju en smal sak, se exempelvis J/111 alt j/88 så har Du fungerande exempel. Blir lite mera njutbart att luta sig tillbaka då! Jag reagerade på undre bilden och att det skulle vara kolfiberförstärkningar som syns i de mörka fälten. Det är nog snarare bara olika kärnmaterialkvaliteter som syns genom det relativt transparenta glasfiberlaminatet. Nu vet jag inget om hur och varför och vem som dimensionerat detta, men tänkandet är okonventionellt och de mörka fälten som indikerar högre densitet/styvare och starkare material ligger inte där man belastningsmässigt skulle se störst fördel i att ha dem. Alternativt kan jag uttrycka det som att detta indikerar att båten är byggd för att seglas på lugna vatten utan de laster som uppstår i busväder på havet. Plockar man bort sjölaster så blir globallasterna dominerande och då kan det förefalla attraktivt att ta hand om dem och dimensionera ner andra områden. Dimensionerar man en segelbåt i sandwich för CE kategori A eller B så hamnar man med samma kärnkvalitet i hela skrovskalet för det mesta. Ibland kan man räkna hem en fördel av en högre densitet i botten mellan mastfoten och stäven (slammingområdet) och i ett begränsat parti i fribordet i och omkring området för huvudskottet och röstjärnsinfästningen. Denna variant bygger på ett annorlunda tankesätt. Också spontant vill jag tillägga att jag inte har anledning att tycka eller tro att detta är fel. Underlaget i form av denna bild gör det stört omöjligt att ha nån vettig åsikt om detta är bra eller dåligt.
SvaraRaderaThomas Wiberg
Härlig båt! Sittbrunnssargar är en relativt enkel sak. Kika t ex på Pogo 40S3 nr 135: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10262053_10152279547032347_156841184122926693_n.jpg?oh=4dbc95b0689fc7443cdc0e4b7861cbb6&oe=594317AF
SvaraRaderaBeställ din MF10 med Lombardinimotor eftersom de har det finaste drevet!
Kom att tänka på...
SvaraRaderaHar du tänkt på att Luthivarvet inte ligger inom EU?