onsdag 1 februari 2017

En båt efter Piano

Det här inlägget är taggat "Andra båtar", kanske en missvisande tagg. Det handlar om att hitta en båt efter Piano. Piano gör jag mig inte av med förrän en ny båt finns på plats. Sommarens seglingar är nu nästan helt fastlagda. Blir lite av nostalgitripp utefter ostkusten med alla fina race och dessutom vill jag visa min hustru dom vatten jag seglade i min ungdom.

Z31 var ju ett perfekt projekt, men jag gjorde misstaget att satsa på ett varv i Serbien. Projektet är inte helt dödförklarat men tiden rinner ut. Jag har provat alla förhandlingsknep jag kunnat komma på för att få dom att börja bygga men inget biter. Mitt senaste är att ta hem formarna till Sverige igen, möjligtvis var det hotet något som fick dom att reagera. Lite grand iallafall. Jag tror hela Z31-projektet därnere används som bricka i nåt förhandlingsspel mellan varvet och andra aktörer.

Class 950, hittade bilderna på nätet!
Har funderat på Class 950. 2,4 m djupgående och ruskigt mycket segel. Vattenbarlast ger rätande moment trots lätt båt. Finns formar i både Göteborg och England. Har funderat mycket men övergivit det alternativet. Med så djup båt kommer jag in i bara några få hamnar i Öresund. Med grundare köl och mindre rigg missar jag hela finessen med Class 950. Jag har haft kontakt med Nigel Keen (som försöker hitta nån intressent till formen i England), han skriver att dom i ambitionen att få båten som insteg till Class 40 nog tog i för mycket.

Funderade på Luka30 (här) med foils. En smal och lätt, trailerbar båt, omöjligt lågt rätande moment för min typ av segling, vattenbarlast funkar inte då båten bara är 2,5 meter bred. Foils finns inte som tillval, det skulle jag få fixa själv. Provsegling under februari i Slovenien?

Eller det kanske dyker upp nåt annat lockande projekt?

Är gräset grönare på andra sidan?

16 kommentarer:

  1. Japp, gräset är alltid grönare på andra sidan. Vad vill du åstakomma med att byta båt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sportigare kanske tom planande båt. Finns sidokrav: Fortfarande bobar, men ska inte vara helbolstrad. Två/tre bra kojer, pentry, toalett och framförallt ett ordentligt navigationsbord. Sittbrunn att njuta i svala sommarkvällar, gärna lite snabbare än Piano. Ståhöjd 1,75 m, djupgående < 2,10m, depl < 3 ton. Men allt är förhandlingsbart.

      Radera
  2. farr30 med lidt modikationer er vel et indlysende valg ?
    Jeg ville ikke være så bange for at modificere en entype-båd som alligevel meget sjældent kan samle klasseløb. Masser of OK sejl, kulfiber rig. Med lidt modifikationer til det indre og måske lidt ryglæn i cockpit ala Pogo 30 er du godt på vej til en god pris.
    Vægt - det er nemt at lægge til - sværere at trække fra.
    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  3. Du har ungefär samma idéer som jag men det är ingen stor marknad. Jag är sugen på en JPK1010 men den är egentligen lite för stor och dom är rätt dyra...

    SvaraRadera
  4. Anders, din spec ligger nära min drömbåt. En class 950 eller Rogers 10m skulle vara perfekt om det inte var för djupgåendet. Tror att det är svårt att få ihop sportig bobar båt under 3 t och 2 m djupgående. Någon av dessa parametrarna måste ändras och då skulle jag sätta dit en lyftköl. / Ulf

    SvaraRadera
  5. MMW 33 Transquadra
    http://www.mestralmarineworks.com/mmw-33-tq

    Ofcet 32
    http://www.chantier-ofcet.com/ofcet-32/presentation/

    Shaw 950
    http://www.shawyachtdesign.com/Performance-keelboats/Shaw-950/

    GP33
    http://www.orc.org/index.asp?id=53

    Ker 33
    http://www.mcconaghyboats.com/ker33

    MF10
    http://www.merforte.com/mf10

    osv...

    SvaraRadera
  6. Jag föredrar ju snygga gamla IOR båtar 🙂men en Sun Fast 3200 kanske? Eller blev de för tunga? Jag tror det gjordes en mkll för att få den lite vassare. Har aldrig sett någon in action. 3600 har jag sett och den verkar behöva mycket vind.
    Själv är jag sugen på en X 402. Blir att renovera en sån nästa gång. Tur man gillar olika🙂

    SvaraRadera
  7. http://www.maestroboats.fi/ Maestro 345?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin båt! Men för stor för mig. Jag tror inte att det finns någon produktionsbåt som är så avskalad som jag vill ha den och samtidigt bobar. J-båtarna "rätt" storlek har inte den ståhöjd min rygg numera kräver, dom kallas inte för inte för "dagseglare". Bästa alternativet hittills kommer från Silversurfer, dvs bygg om en Farr 30, större och högre ruff och vattenballast. Ett alternativ jag tidigare inte reflekterat över men efter lite funderingar tror jag det kan bli riktigt bra.

      Radera
  8. Ja, det är väl lite som Pelle Lindell skriver i sin kommentar att gräset alltid är grönare på andra sidan. Dina tankar kring en båt efter Piano är intressanta och jag tycker mig se signaler på olika håll om att många seglare önskar nåt annat än de båtar som de stora producenterna levererar. Enkelhet, seglingsglädje och en inredning anpassad efter hur båten faktiskt används nämns ofta. Tyvärr finns det inte så många produktionsbåtar som uppfyller den kravlistan. Jag tycker att Jeanneau kommit en bit på vägen med både SF3200 och 3600. Fast, skall man segla mycket ensam eller på två är bägge dessa onödigt stora. Farr 30:an är ju en underbar skapelse, men är en best att segla och inte förlåtande om man är ensam eller två. Min spaning på detta område är att egentligen är storleken på de gamla halvtonnarna väldigt trevlig och räcker mer än väl vid segling på få händer. Så en one-off i den storleken med en vikt nedåt 2,2-2,4 ton, moderna linjer och en enkel men funktionell inredning vore nåt! Jag tror att en bra båt av den typen skulle kunna vara av intresse för ganska många. Tänk en J88 fast lite större, bättre höjd i ruffen och en inredning som fungerar!

    /Thomas Wiberg

    SvaraRadera
  9. Jag tror idén att bygga om en Farr 30 inte funkar. Båten har så låga fribord att det inte funkar att åstadkomma vettig ståhöjd och hur man än vänder sig så kommer vikten att öka så mycket att skrovet inte flyter i närheten på sina linjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fribordshöjden ungefär vid ruffen är 88 cm enligt vad jag hittat bland DH mätbreven, 108 cm i fören. Pianos motsvarande mått är 96 och 107 cm med ståhöjd en bit över 180 cm. Visst blir det en lika uppblåst ruff som Hansson31, men det borde gå! Ska ut och provsegla när det blivit lite varmare, för att se om det är den best Thomas hävdar!

      Radera
    2. Pianos fribordshöjd i stäven är 118cm!

      Radera
    3. Best eller inte, försök att få provsegla en dag när det blåser över 5 m/s. Skulle ju bli massor av meck men det gillar Du ju. Fribordshöjden går väl att komma runt med lite kreativ design av överbyggnaden?! Man hör ju inte direkt några klagomål på exempelvis X99 som ju inte heller är begåvad med direkt höga fribord. Där har Jeppesen trollat med den relativt höga ruffens design. En fördel med att starta med en Farr 30 skulle vara att dom är relativt billiga och ofta sälj med en hyfsad segelgarderob. Fast jag skulle tänka mig för mer än en gång eftersom det lär bli lite svårare att omsätta skapelsen när det är dags att sälja igen. Ett förnuftigare (men kanske tråkigare) alternativ är en Jeanneau Sun Fast 3200. Finns en till salu på Yachtworld i italien från 2008 med en prislapp på 565 000 kr. Också en i turkiet från 2010 med en prislapp på 518 000 kr. Btydligt nyare båtar än Farr 30:orna och väldigt rimliga prislappar. Dessutom är det kryss i alla rutorna för Dina önskemål. Men visst, jag kanske tänker fel, att försöka vara rationell och förnuftig är ju inte alltid lika roligt!

      Thomas Wiberg

      Radera
  10. Jeg ville kigge lidt på denne her http://olsenyacht.dk/ for ideer omkring ruftaget på en Farr30, og i betragtning af at en Farr30 ofte sejler (hurtigt) med 8 personer tror jeg at der er en vis vægtmarginal at arbejde med før det bliver et problem at den bliver for tung. Jeg fornemmer at Anders næppe vil sejle med 8, snarere med 2 eller 3......
    Endelig kan man jo kigge på halvtonnerne med de høje overbygninger. Ikke kønt, men funktionelt.....
    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  11. Jag kan kasnke gräva fram en lista på bra polska varv om du är intresserad. De gör bland annat skroven till X-yacht och brde kunna fixa din Z31...

    SvaraRadera