torsdag 9 februari 2017

AEBI 950

Boe B skickade en länk med bilder att dregla över. Båten heter AEBI 950 (finns också en lillasyster AEBI 850). Storasyster är från 2008.

LOA     9,50 m
Bredd   3,12 m
Depl     2,15 ton (?)
Djup     2,0  m (?)
Stor        37 kvm
Fock       25 kvm
Genn     120 kvm
Ståhöjd   1,8 m
Struktur   glasfiber, airex, epoxy, kolförstärkningar.
2 stora dubbelkojer
Kategori 3

 Kölen är angiven som "trim de quille", tolkar det som svängköl, verkar osannolikt att båten med dom måtten skulle kunna hanteras med fast köl.

Intressant med så litet djupgående (många hamnar runt Genevesjön tillåter max 2 m djupgående), det låga deplacementet och att specen anger ståhöjd och två dubbelkojer. Det är uppenbarligen inte bara jag som har med det på min önskelista.

Håll tillgodo med fina bilder:

Också AEBI 950 verkar vara byggd som one-off på bordlagda spantmallar




Båten är ritad av VMG Yacht Design, Schweiz. AEBI 950 vann Semaine du soir de Pully 2016. 5 seglingar utanför Lausanne i Schweiz, seglas kvällstid start kl 19. Bilden avslöjar att det var riktiga drivseglingar.


Lillasyster AEBI 850 kom tvåa. Länk (här). Tack för tipset Erik!

Lillasyster i cruisingversion

6 kommentarer:

  1. Fräcka båtar dessa lake racers! Trim de quille som tillval betyder att det går att välja att få båten med en trimklaff på kölfenan. Att båtens mått indikerar ett relativt lågt rätande moment speglar nog ganska bra den miljö dessa båtar är konstruerade för att segla i. Den låga vikten visar ju också att den är byggd för lugna förhållanden. Kul båt, men gör den jobbet?

    Thomas Wiberg

    SvaraRadera
  2. Det finns en variant på samma skrov för offshoresegling. Den togs fram till tävlingen för ny TdF-båt som M34 vann.

    Aebi 950T​ 2009
    ​​Longueur: 9.50 m Bau max: 2.99 m
    Tirant d’eau: 2.10 m Déplacement à vide: 2’050 kg
    GV: 35 m2 Génois: 27 m2 Spi: 115 m2​
    Matériaux: verre - Airex - époxy en infusion

    Le AEBI 950T a été conçu lorsque le nouveau bateau du Tour de France à la Voile a été mis au concours. C’est une évolution du AEBI 950 dont il hérite de la coque et des appendices. Le 950T a été développé pour répondre aux exigences des organisateurs du Tour de France. C’est un bateau qui se veut très polyvalent capable de régater entre 3 bouées ou de courir en haute mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aebi 950T togs fram för att deltaga i uttagningen av ny båt för Tour de France. Båten är en vidareutveckling av AEBI 950 där skrov, köl och roder är oförändrat. 950T uppfyller organisatörens krav för Tour de France. Båten är lämplig för både bankappsegling och offshore.

      Radera
  3. Trist att behöva va den som förmedlar en reality check. Siffrorna går inte ihop tyvärr, så det kanske finns en bakgrund till att den inte blev vald för Tour de France... Om man ansätter en ballastandel på 30% av vikten så får båten ungefär samma rätande moment som en Vega, ca 9 kNm. Då finns det kvar 1435 kg för allt annat förutom ballasten. Om man inte vill att båten skall välta fullt lika fort när vinden råkar visa sig så kan man leka med tanken att dom lyckats få till en ballastandel på 50% av vikten. Då får cåten ett rätande moment vid 30 grader på knappt 13 kNm och det blir kvar 1025 till allt utom ballastvikten. Inte ens om kärnmaterialet ersätts med helium går det att bygga båten så lätt om den skall kunna klassas i A eller B enligt EU:s fritidsbåtsdirektiv. På rak arm ser det svårt ut även i kategori C. Så med en ballastandel på 30% så skulle det nog gå att bygga den i kolfiber. Fast den skulle fortfarande ha ett totalt värdelöst rätande moment. Så bankappsegling på vindfattiga mellan europeiska insjöar, javisst, men ta för guds skull inte ut den på havet. Sorry att behöva leverera ett så trist budskap.

    Thomas Wiberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den designvikten och beräknad besättning på 6-7 personer så kan man lägga "ett par gubbars vikt" på skrovbygget och få en häftig shorthandedbåt.
      Man kan också skippa fatheadstor och gå ner till 90 m2 gennaker och fortfarande ha en häftig båt som ser bra ut (min åsikt) till skillnad från vad en ståhöjdsruffad Farr 30 skulle ge för intryck...

      Radera
  4. C&C 30 väger 1.812 kg och har 716 kg köl. Den är normalt CatB men kan fås CatA enligt hemsidan.
    X-Treme 32 väger 2.100 kg men där vet jag inte kölvikten. Även de anger att den CatA som möjligt.
    Tidigare har det ofta pratats om ca 3 ton som undre gräns för CatA men jag har sett några andra båtar under 2 ton med CatA t ex Django 770.

    SvaraRadera