lördag 11 februari 2017

Kategori 3

Piano seglade Seapilot 2Star 2016 och vi är anmälda till samma race i år. Seglingen går enligt kategori 3 utan livflotte.

Inför S2S 2016 fick vi dispens för regel 3.21.1, dvs kravet på fast installerad färskvattentank. Vi har inte någon sån tank ombord, istället fyller vi 6 st 1½ liters flaskor med kranvatten innan start. En lösning som accepterades av seglingsledningen.

Inte heller hade vi någon livboj enligt 4.22.3 med lampa som tänds automatiskt om den hamnar i vattnet. Ingen koll av detta inför S2S 2016. Står nu på inköpslistan.

Regel 3.23.1 a) anger att det ska finnas 2 spannar om vardera 9 liter för att kunna länsa båten. Är ju också krav på Bohusracet som seglas enligt kategori 4 och dom två spannarna har funnits ombord många år, med långa linor permanent fastbundna till handtagen. En spann tillgänglig från sittbrunnen och en tillgänglig under däck.

Dessutom anger 3.23.1 att det ska finnas (minst) en permanent installerad länspump.

I regel 3.23.2 anges att permanent monterade länspumpar ska kunna användas också när alla tofter, luckor (inklusive nedgångsluckan) är stängda. Den här regeln gav mig bryderi förra året. När jag ser mig om bland konkurrenterna inser jag att dom har sina manuella länspumpar monterade så att man ska sitta i sittbrunnen och pumpa. Pianos fast monterade pump är monterad nere i ruffen. Jag funderade länge innan jag valde detta alternativ och kom fram till att jag måste kunna komma åt sugslangens öppning för att kunna hålla den ren. Precis det kravet anges också i regel 3.23.4. Om båten vattenfylls så börjar lösa grejer flyta omkring. Klädesplagg, dynor, papper och annat som lätt sätter igen sugslangen. Skräp som  måste bort för att pumpen ska fungera. Sugslangen är placerad under däck, då måste jag också sitta under däck för att kunna rensa.

Jag tog upp frågan med seglingsledningen inför S2S, dom var förvånade över placeringen men gav beskedet att jag själv fick välja var pumpen skulle placeras. Och faktiskt finns inget angivet i regeln om detta.

Till sommaren seglar Piano både S2S och ÅFOR, båda racen med samma säkerhetskrav. Undrar vad KSSS har för synpunkter på pumpens placering? Och på mina vattenflaskor? Bäst att fråga i god tid!

Kollade anmälningslistan till ÅFOR, såhär såg det ut går kväll, 18 st. Får finna mig i rollen som katt bland hermelinerna!

SHORTHANDED
S&S YawlREFANUTFredrik WallenbergSRS 
Maxi 77ANY DAYFredrik ArnrydSRS
Farr 40.7NO LIMITPeter WiklundSRS
Sun Fast 3600GROOVIEMartin DuboisSRS
Bavaria 38 MatchMATHILDAUlf LindnerSRS
Arcona 400AMARONEErik LarsenSRS
Hansson 31 modPIANOAnders BergmarkSRS
IMX 40MY-XChrister BäckströmSRS
SRS/ORCi/MULTIHULL
Hanse 342ROSETTAMats RosanderSRS
Farr 400WETJOBKim SandbergSRS
Grand Soleil 42 RaceSPIRITLars BergkvistSRS
Tailwind 36RAZZLE DAZZLEMartin LugnbergSRS
X-382DASHERDan ReuterswärdSRS
Farr 40STORMTROOPERJonas AnderssonORCi
Compis 363PAINRichard ClarstamSRS
Nautor Swan 441JENNIFERSwen SchnellORCi
X-99MADMAXJohan HedengrenSRS

CLASSIC
YawlBALLADChrister Salén

4 kommentarer:

  1. Om du är katten så kanske Any Day är "Musen som röt" ;-)

    SvaraRadera
  2. Hermelinen, liten, kvick, alltid på jakt. Passar fint in på din båt jämfört med en lite däst huskatt. /Wolfgang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte mer såhär: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/En_katt_bland_hermelinerna

      Radera