Det drar ihop sig till busväder i Södra Oceanen för båtarna som ligger på 5/6/7de plats. Medelvindar upp till 40knop med byar upp till 80 knop. Plus 10 meters vågor. Farligt mycket för en IMOCA60 och det gäller att inte hamna mitt i stormen. JP Dick har alltså valt att smita undan norröver för att gå igenom Bass Strait (kan vara ett väl så farligt farvatten har vi som följt Sydney-Hobart Race några år lärt oss men den här gången är det lugnt).
Jean le Cam på sjunde plats ligger i det sydligaste spåret, det som JP Dick bedömde vara för osäkert. Han följer isgränsen och hoppas på att maxvinden i byarna håller sig under 45 knop. Mittemellan ligger Yan Elies i
Queguiner - Leucemie Espoir. JP Dick seglar en lång omväg, Yan Elies har saktat ner farten till stundtals 2 knop för att ovädret ska passera framför och Jean Le Cam har lättat på gaspedalen (men inte lika mycket) av samma skäl.
|
Fyra pinnar är 40 knop. Medelvind! JP Dick överst, Yves Elies mittemellan och Jean Le Cam nederst nära isgränsen. Prognosen på Luciamorgonen. |
Lågtrycket rör sig snabbare än prognosen, JP Dick kommer att hamna i lättvind bakom Tasmanien och bli långt efter. Snart kan både Yves Elies och Jean Le Cam gasa för fullt igen. Mina sympatier hos nestorn Jean Le Cam, men hjärtat är med Alex. Varför fixa dom inte till en starkare foil? Han hade ju redan kört sönder en under provseglingarna innan start. Det här med hällfasthet är svårt!
Jvisst, hållfasthet är svårt, men kul! Det kanske är tur att Alex foil inte var starkare än den var, annars hade den kanske öppnat sidan på båten som en konservöppnare i stället för att gå sönder. Sedan innebär förmodligen starkare foils att dom blir tyngre. Skall dessutom båten hålla om han kör på nåt med starkare foil, så blir det förmodligen ännu mera vikt. Och mera vikt är sällan snabbt! Det som förvånat mig är att han trots avsaknad av styrbords foil kunnat vara så nära Banque Populaire i fart. Ibland till och med snabbare. Och då har sträckan efter Cape Town inneburit mest segling på den bogen där Alex inte har nån foil kvar. Uppenbarligen har det hänt en del annat utveckingsmässigt under den tid som skiljer båtarnas tillverkningsdatum åt. Samtidigt var jag ännu mer förvånad över att Vincent Riou i PRB var så snabb fram till att han fick avbryta. Och det i en (visserligen modifierad) båt från 2008. Jag är inte på något sätt stenhårt övertygad om att just foils är nyckeln till att vara överlägsen i Vendee Globe!
SvaraRaderaThomas Wiberg
Ett riktigt smalt skrov och foils som Figaro 3 kanske vore ett bra alternativ. Iallafall ger det minst träffyta!
Raderahttp://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20161205/har-ar-beneteau-figaro-3-varldens-forsta-serietillverkade-barplansbat/
Ja, Figaro 3 båten är intressant. Mindre träffyta vore nog bra med tanke på att så många av Vendee Globebåtarna kolliderar med olika saker. Jag tror tyvärr att många av dessa kollisioner handlar om påsegling av marina däggdjur. Valar vilar och sover uppe i vattenytan och en segelbåt som gör mellan 20 och 30 knop gör nog inte tillräckligt oväsen för att sovande valar skall hinna reagera och simma undan. Det är ju inte precis tyst i ytvattnet när vågorna är några meter höga, rör sig med 20 knop och bryter slumpartat. Vi lever ju med nån slags föreställning om att det är ont om valar ute på havet, en åsikt som förfäktas av diverse miljövårdsorganisationer i syfte att samla in pengar. Jag har varit inblandad i konstruktionen av en valskådningsbåt för turister som utgår från Reykjavik på Island. Fiskevårdsmyndigheterna där hävdar att det konstant finns ca 50 000 vikvalar och ofta hundratals knölvalar i Isländska farvatten. Södra oceanen är nog inte mindre befolkad av dessa fantastiska djur.
RaderaThomas Wiberg